Ett nytt test avslöjar den okända dödsfällan många bilister utsätter sig för vid däckbyte. Missen kan få tragiska konsekvenser.
– Osäkrade däck blir farliga missiler, skriver ADAC.
Vi befinner oss nu i däckskiftestider. Många har sina vinterdäck lagrade någonstans i hemmet, men orkar inte utföra bytet själv utan väljer i stället att låta en verkstad göra jobbet. Men när man ska frakta däcken till verkstan kan det ofta bli väldigt ont om plats i bagageluckan, vilket tvingar många att fälla ner baksätet. De flesta väljer då att enbart lägga däcken lösa där bak, men i ett nytt test av tyska ADAC visar det sig att det är en stor miss som kan få tragiska konsekvenser.
Lösliggande föremål i bilar kan få sin vikt ökad 40 gånger när de kolliderar med något ifall en bil körs i 50 km/h, skriver Continental. Detta gäller i allra högsta grad även för bildäck som inte spänts fast. ADAC valde därför att testa och se vilka konsekvenser en kollision kan få för en bil med lösliggande däck med nedfällt baksäte. Resultatet är minst sagt skrämmande.
ADAC lastade en Golf V med fyra lösliggande däck och simulerade en krock där bilen kördes i 50 km/h.
– De tunga däcken träffade framsätena och slet av nackstödet för att sedan flyga över förarens huvud rakt in i framrutan, skriver ADAC.
Organisationen beräknade sedan att däcket vid kollisionen vägde förmodligen runt 600 kg. Träffar hjulen en människa kan det leda till döden eller mycket svåra skador.
– Detta kan leda till enorma skador, skriver ADAC.
Många undrar nog vad du som förare kan göra för att säkra dina däck på bästa sätt. Även det har ADAC svar på. Organisationen menar att det är lättast att se till genom att spänna fast däcken bredvid varandra med hjälp av spännband. Bandet ska gå genom alla däcken och sedan spännas fast i golvet i bagageutrymmet. Även ett bagagenät ska fungera bra.
ADAC menar samtidigt att baksätets ryggstöd alltid ska vara uppfällt om det går. Som en extra säkerhetsfunktion går det även att sätta fast säkerhetsbältena så de bildar ett X på ryggstödet.
– Detta ger ett ökat skydd vid kraftig inbromsning eller till och med en kollision, skriver ADAC.
Ifall det verkligen är ont om plats i bagageluckan går det även att placera ett däck mellan baksätet och det främre passagerarsätets ryggstöd. Dessutom är organisationen tydlig med att passagerare aldrig bör befinna sig i baksätet när däck ska flyttas.
– Att transportera däck osäkrade bak i en bil är extremt farligt. Med enkla medel som spännband eller bagagenät – förblir däcken säkrade i bagageutrymmet även i svåra situationer, skriver ADAC.
Stora bilden, Foto: Uwe Rattay/ADAC
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.