EU kommer att införa ett batteripass från februari 2027. Det nya passet ska innehålla både information om batteriets skick och information om vart råvarorna kommer ifrån.
– Många tillverkare känner inte till sin försörjningskedja och byter ungefär tre eller fyra gånger om året, säger experten Ellen Carey på Circulor.
Idag ger de flesta bilhandlare märkligt nog ingen deklaration av skicket på elbilens batteri är du köper en begagnad elbil. Elbilsbatterier har också fått hård kritik för att innehålla olika material från barnarbete. Men snart ska det bli ändring genom en ny EU-regel.
Batteripassen blir obligatoriska från februari 2027, uppger Autocar. Passet ska avslöja såväl batteriets skick och kapacitet som varifrån råvarorna kommer. Då kommer tveksamma leveranskedjor att avslöjas, lovar en expert. Men det är inte säkert att bilköparen får se all info.
– Alla får inte se samma data. Fordonstillverkaren får se allt. Bilköparen får se den allmänna informationen, kanske en del av leveranskedjans information och säkert kapacitetstillståndet och hälsotillståndet, säger Ellen Carey på Circulor till Autocar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter