Nytt elbilsbatteri får 100 000 mils garanti

CATL:s nya batterier får 10 års garanti eller att den ska klara minst 100 000 mil. Dessutom ska elbilsbatteriet knappt tappa något av sin kapacitet under tiden. Mer än 80 olika elbilsmodeller kommer att utrustas med CATL:s nya superbatteri. 

Det kinesiska företaget Contemporary Amperex Technology (CATL) är världens största batteritillverkare. Tillsammans med biltillverkaren NIO har företagen satt upp ett mål där de ska ta fram elbilsbatterier som ska komma med en garanti på uppemot 15 år. Nu lanserar CATL ett nytt batteri som närmar sig det målet med stormsteg.  

För deras Tectrans-batteri som tidigare varit en prototyp kommer snart att debutera. Elbilsbatteriet kommer med en garanti på 10 år eller 100 000 mil och ska enligt företaget då fortfarande ha kvar 85 procent av sin kapacitet. Om man jämför detta med Tesla så har de i dag en garanti på 8 år, men då enbart med 70 procent kapacitet kvar av batteriet.

Foto: CATL
Foto: CATL

CATL:s nya batteri har ett stort fokus på längre livslängd och stabilitet över prestanda. De elmodeller som främst kommer att utrustas med batteriet är elbussar och lätta lastbilar. Enligt CATL kommer 80 elbilsmodeller från 13 företag att använda sig av deras senaste batteriteknik. Energitätheten ligger på 175 Wh/kg, vilkiet är högt inom elbussindustrin.

Under Tectrans-batteriets första 1000 laddningscykler garanterar det kinesiska batteriföretaget en försämring av batteriet nära noll. Tidigare studier av liknande LFP-batterier visar att denna typ av batterier ska kunna hålla i cirka 16 år innan deras kapacitet sjunker till 85 procent, men CATL verkar ha velat hålla sig på den säkra sidan och begränsat garantin till 10 år. 
LÄS MER: