Nytt åretrunt-däck överraskar i test

Europas största bilistorganisation ADAC testade 16 olika åretrunt-däck. Däcktypen är hårt kritiserad i Sverige. Men ett av däcken fick ett överraskande högt resultat och når för första gången betyget ”bra”.
– Slutresultatet visar att däcket är i grunden välorienterat och har inga uppenbara svagheter, skriver ADAC. 

Mycket talar dock för att däcken fortfarande har svårt att hävda sig mot nordiska vinterdäck.

Åretrunt-däck erbjuder lägre kostnader och färre däckbyten, men även minskad säkerhet och sämre köregenskaper. Volvo har haft däcktypen som standard, men efter kritik både i medierna och från forskare hos statliga VTI som vi på Carup skrev om då, valde Volvo att från och med årsmodell 2025 leverera sina bilar med konventionella sommarhjul och med riktiga vinterhjul som tillval.

Kombinationen som åretrunt-däck vill erbjuda, där de ska fungera lika bra på torrt underlag som is och slask, är svår att uppnå. Men utvecklingen verkar gå åt rätt håll, även om kompromisser tenderar inte vara riktigt på bra på något. Tyska bilistorganisationen ADAC har testat 16 helårsdäck i dimensionen 205/55-16. Ett av däcken fick då ett historiskt bra resultat och var det första åretrunt-däcket någonsin som lyckades uppnå betyget “bra”. 

Däcket Goodyear Vector 4Seasons Gen -3.

Goodyear Vector 4Seasons Gen -3 är däcket som överraskade med sitt resultat. Däcken fick förvånansvärt goda resultat på snö och is i ADAC:s tester och hade flera meter kortare stoppsträcka än de sämsta däcken. Dessutom har däcken en lång livslängd med en beräknad körsträcka på 6000 mil, vilket är långt över genomsnittet och dubbelt så långt som Pirelli som rankas som näst bäst.

– När det gäller körsäkerhet får Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 ett bra betyg på grund av sina egenskaper på torra vägar. Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 visar små svagheter på torra vägar i sommartemperaturer. Modellen imponerar på vintervägar tack vare sina resultat över genomsnittet. Den erbjuder korta bromssträckor på snö och is, visar bra grepp på snö och kan dessutom flyttas säkert och exakt över banan tack vare sina goda snöhanteringsegenskaper, skriver ADAC.

Men samtidigt på det stora hela var det många åretrunt-däck som inte imponerade, ens för tyska förhållanden. Sju modeller fick betyget “tillräckligt” och två lyckades få “dåligt”. De två underkända däcken hade bägge problem att köra i slask och snö som ADAC beskriver som ett “oacceptabelt resultat”. Samtidigt väljer bilistorganisationen att inte rekommendera de sju modellerna som uppnådde “tillräckligt”. Ett av de däcken är

Även om ett åretrunt-däck nu klassas som bra i ett ansett tyskt test är det långt ifrån säkert att däcken är lika säkra som vinterdäck som är tillverkade för nordiska förhållanden. Volvo Cars har från årsmodell 2025 som börjar levereras i år tagit bort åretrunt-däck från sina bilar.

Faktaruta Goodyear Vector 4Seasons Gen -3

Tillverkningsland för testdäckPolen
Bromssträcka (100 – 0 km/h)torr i m43.2 m
Bromssnö (30-0 km/h) i m10.7 m
Dragsnö i dN218,5
Bromsande is (20-0 km/h) 18.7 m
Bränsleförbrukning (vid 100 km/h) i l/100 km5.4
Resultat från ADAC.


LÄS MER: