Nya Volvo EX30 får toppbetyg och hyllas i många av de första testerna. Men Europas största biltidning Autocar sågar bilen och ger endast 2,5 av 5 i betyg.
– Jag kan inte i ärlighetens namn rekommendera dig att köpa den här bilen. Det är frestande att uttrycka det starkare: Köp inte en Volvo EX30, skriver tidningens testare Matt Prior.
Under måndagen publicerade världspressen de första testerna av nya Volvo EX30. Även Carup har testat Volvo EX30. Bilen får mycket beröm i de första recensionerna. Många motorjournalister berömmer bilens komfort och underhållande köregenskaper. Bilen får betyget 4 i många av testerna, i vissa fall till och med 4,5 och 5 av 5 möjliga.
Men Europas största biltidning Autocar sågar Volvos nyhet. De konstaterar att bilen har bättre väghållning, smidighet, grepp och körglädje än de flesta andra elbilar. Ändå landar betyget på endast 2,5 av 5 möjliga. Enligt Autocars testare Matt Prior är EX30:s förarmiljö en ergonomisk katastrof och så dålig att de avråder sina läsare från att köpa bilen. De kallar infotainmentsystemet ”en enorm besvikelse” och menar att bilen är mindre säker på grund av ett svåranvänt infotainmentsystem.
– Volvo som vill vara världens mest ansvarsfulla bilföretag, som gav världen säkerhetsbältet, säkerhet och ansvar som sina vägledande principer, som begränsade sina bilar till 180 km/h sina motorer till högst 2,0 liter och gick bort från dieslar före större delen av världen, ger oss en interiör så uppriktigt sagt oanvändbar på när bilen körs som denna. Jag skulle säga att det är oacceptabelt, men som så många fall är ordet överanvänt och uppenbarligen ineffektivt: de har gjort det, skriver Autocar.
De brittiska kollegerna på Top Gear är dock betydligt mer positiva till bilen och ger den betyget 8 av 10. Även Top Gear irriterar sig på skärmsystemet som sägs vara en plåga att använda under färd, men finner att bilens positiva egenskaper överväger, även om interiören känns billig.
– Den känns stark och raffinerad, med en snygg kupé. Det kommer att glädja Volvoköpare. För varumärkets image för pengarna ser det ut som ett fynd jämfört med konkurrenterna. Men egentligen känns interiören billigare än en Renault Meganes. Det är också trångt i bak. Även lilla Jeep Avenger är rymligare, skriver Top Gear.
Svenska Aftonbladet hyllar däremot skärmen och tycker att den är något av det bästa med bilen, testföraren Glenn Lindberg ger pekskärmen 5 av 5 möjliga i betyg, och mjukvaran får 4 av 5 i betyg.
– En perfekt bil för den lilla familjen, eller som andrabil i den större. Utrymmena är inte de bästa, men detta är också en liten bil. Däremot är köregenskaperna på topp och komforten över ojämnheter fin. Laddprestanda är bra, pekskärmen ännu bättre. Volvo har byggt en modern liten elbil som tycks spöa de flesta i storleksklassen, skriver Aftonbladet.
Teknikens Värld tycks vara något ambivalenta till Volvo EX30, men lyfter särskilt fram att Volvo lyckats bra med fjädring, stötdämpning och styrning. Däremot har testföraren Jan- Erik Berggren problem med Volvos stolar som han upplever som sämre än tidigare på grund av kortare stolsdyna.
– Minstingen i Volvo-familjen får nu den svåra uppgiften att dra det tunga försäljningslasset. Det kan bli svårt då fler saker som kännetecknat tidigare Volvo-bilar inte finns på plats, skriver Teknikens Värld.
Alrik Söderlind på Auto Motor och Sport har inte alls upplevt samma problem som sina brittiska kolleger med bilens infotainmentsystem, han lyfter tvärtom fram att menyerna är smidiga och snabba. Totalt sett får bilen fina omdömen.
– Lilla Volvo EX30 är en riktigt bra och en riktigt liten bil, som man tar bra betalt för. Den köps på känsla – så visst är Volvo fortfarande premium, om än på nytt vis, skriver Auto Motor och Sport.
Har de brittiska testarna rätt i sin kritik av Volvos nya infotainmentsystem? Vi på Carup hade inga problem med infotainmentsystemet under vårt test av Volvo EX30, men kanske upptäckte de brittiska journalisterna något vi andra missade? Framtiden lär utvisa vem som har rätt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter