Om bara fyra månader sänks EU:s utsläppsgränser. Nu måste tillverkare sälja betydligt fler elbilar för att inte få miljardböter.
– Om man inte säljer några elbilar i ett land får man kompensera det på en annan marknad, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
EU:s senaste utsläppsnorm för koldioxid hos biltillverkarna är från 2021. Efter nyår är det dags för en ändring och nu måste de ner under 93,6 gram, annars riskerar tillverkarna saftiga böter. Därför måste många fler elbilar ut. EU-genomsnittet är hittills i år 12,5 procent, medan vi i Sverige har en andel på 32 procent andel. I länder som Polen och Rumänen säljs bara några få procent elbilar, enligt ACEA.
– Det är en kvot som räknas för snittet för de fordon som registreras inom hela EU, inte per marknad. Därför får man försöka få ut så många elbilar eller laddhybrider som möjligt eller försöka få ner utsläppen på bensin- och dieselbilar. Men om man inte säljer några elbilar i exempelvis Rumänien, får man försöka kompensera det på annat håll, säger Mattias Bergman., säger Mattias Bergman.
Laddhybriderna har hamnat i ett vakuum. Egentligen borde de ha ett lågt utsläpp av koldioxid. Men nu har det visat sig att europeiska ägare av laddhybrider kör mer på förbränningsmotorn än vad man tidigare beräknat. Därför får laddhybriderna högre utsläpp i EU:s mätningar.
– Om man inte laddar batteriet och bara kör runt på förbränningsmotorn blir utsläppen högre. Därför har man gjort en uppräkning för laddhybriderna, säger Mattias Bergman.
Tiden är knapp och det återstår bara några månader innan hela systemet görs om. Många biltillverkare ligger högt och måste sänka sina genomsnittliga utsläpp.
– Tillverkarna måste sätta bilar på marknaden som släpper ut mindre. Gränsen ligger som sagt på 93,6 gram i snitt även om alla har enskilda mål. Överstiger man dessa så blir det böter, säger Mattias Bergman.
Men bilmärkena räknas inte var för sig. Istället görs beräkningen utifrån hela gruppen av märken under sin huvudägare. Många biltillverkare ingår i pooler och man räknar dem tillsammans. Volvo ingår i Geely och de ligger långt under. Tillverkarna kan även köpa utsläppsrätter från de som klarat sina mål.
Det är bara Geely och Tesla som ligger under nya gränsvärdet på 93,6 gram. Alla andra ligger över och riskerar dryga böter från EU.
– Det finns mycket som kan förändras under hösten. I november kommer det att beslutas om nya strafftullar mot elbilar tillverkade i Kina, säger Mattias Bergman.
Tyska experter har förutspått ett brutalt prisras på elbilar när tillverkarna måste ställa om. Mattias Bergman tror ändå inte att man kan översvämma marknaden med elbilar.
– Det går inte bara att producera bilar, man måste ha någon i andra änden som är beredd att köpa dem också. Bilköpare drivs av olika saker, det finns de som är väldigt intresserade av klimatet och företagen har ofta en sådan policy, men de allra flesta privatpersoner drivs av plånboken, säger Mattias Bergman.
Han tror ändå att 2025 kommer att bli ett bra år för den svenska bilmarknaden.
– Jag tror att det kommer bli bra, vi har haft några uppdämda år som ökar intresset och sedan förväntas Riksbanken sänka styrräntan. Sedan får vi se vad regeringen säger i budgeten, men om inget oförutsett händer tror jag nästa år bli bra, säger han.
Så höga är utsläppen i snitt idag
Genomsnittliga utsläpp av CO2 per km för olika biltillverkare.
Ford 125
Volkswagen 123
Renault, Nissan och Mitsubishi 114
Stellantis 113
Hyundai 108
Mercedes 108
BMW 106
Toyota 105
Geely 56
Tesla 0
Källa: Dataforce
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.