Porsche förnyar sin elbil Taycan och förbättrar det mesta. Nya Porsche Taycan får upp till 952 hästkrafter och klarar 0 till 100 km/h på 2,4 sekunder. Det gör Taycan Turbo S till den snabbast accelererande Porschen någonsin. Viktigare i praktiken är att modellen får betydligt längre räckvidd och extremt snabb laddning.
Det känns som igår när den kom, men Porsche Taycan har faktiskt funnits på marknaden ändå sedan 2019. Modellen har stått sig bra, men nu är det hög tid för en förnyelse, både på ytan och under skalet. Nya Taycan är bättre på det mesta och har ny teknik, nya batterier, nya motorer som sammantaget ger bättre prestanda.
Porsche väljer som vanligt att låta prestandan stå i centrum, och nya Taycan är den snabbaste Porsche-modellen någonsin, i alla fall på raksträckor. Den långsammaste instegsmodellen tar sig upp till 100 m/h på 4,8 sekunder medan Taycan Turbo S klarar sprinten på 2,4 sekunder. Räckvidden sträcker sig från 503 km till 678 km beroende på version. Förbättringen av både prestanda och effektivitet beror på en ny drivlina med en ny bakaxelmotor med upp till 80 kW mer effekt än föregångaren, en modifierad pulsomvandlare med optimerad programvara, kraftfullare batterier, en reviderad termostyrning, en bättre värmepump samt en modifierad regenererings- och fyrhjulsdriftsstrategi.
Taycan Turbo S ståtar med hela 952 hästkrafter, mer än vad någon Porschemodell haft tidigare, men den lär fortfarande bli frånåkt av Tesla Model S Plaid på raksträckorna. På Nürburgring har den redan bevisat att den är snabbare. Samtliga versioner av Taycan kommer nu med adaptiv luftfjädring som standard.
Laddningen har vässats så att Taycan kan ta in 320 kW och att 300 kW kan bibehållas i upp till fem minuter. Det gör bilen till en av de snabbast laddande på marknaden. Enligt Porsche kan bilen ladda från 10 till 80 procent på bara 18 minuter. Det är mindre än hälften mot tidigare trots att batteriet ökats från 93 kWh till 105 kWh.
Den yttre designen är det som är minst förändrat. Taycan har fått nya strålkastare och bakljus och mindre ändringar som att Porsche-loggan nu sitter i bakljuslisten. Invändigt så kommer bilen med en ny pekskärm med nytt gränssnitt. Porsche har tagit fram en spak för att du säkrare ska kunna använda skärmen under färd.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter