Scanias nya super-V8: Fem gånger mer vridmoment än Ferrari!

Scania visar upp en rekordstark V8-motor.
Med 770 hk är V8:an den mest kraftfulla lastbilsmotor som någonsin har producerats. Dessutom är den mer klimatsmart än tidigare. 
Vridmomentet är sanslösa 3700 Nm – fem gånger så mycket som i en Ferrari 488. 

Hör den nya V8-motorn med 770 hk mullra i gång.

Scania visar upp fyra nya V8-motorer och drivlinor. Förutom rekordhög effekt ger motorerna bränslebesparingar på upp till sex procent

Det finns fyra riktigt starka varianter att välja mellan: 530, 590, 660 och 770 hk.

Det mest spektakulära är förstås den toppresterande motorn på 770 hk och 3700 Nm. Det är sannolikt den mest kraftfulla seriebyggda lastbilsmotor som tillverkas. Var och när behövs all denna kraft?

– Den är givetvis inte för alla och envar men vi ser en ökad efterfrågan för lastbilar som kan hantera bruttovikter på 60 ton eller mer, särskilt för kombiekipage, säger Alexander Vlaskamp. 

Det snabbaste sättet att öka transporteffektiviteten är genom längre och tyngre lastbilsekipage. Den ökade bränsleförbrukningen för tyngre lastbilar kompenseras genom ökad lastkapacitet. Det ger en gynnsam CO2/ton-kalkyl och dessutom finns möjlighet att köra din Scania V8 på förnybara biobränslen.

Det är naturligt att efterfrågan på Scanias V8-motorer är störst i länder där högre bruttovikter tillåts – särskilt i de nordiska länderna. Men även på andra marknader, bland annat Italien och Spanien, liksom på vissa marknader utanför Europa, väljer många en V8 eftersom terrängen är bergig med branta stigningar och utmanande vägar.

– Vi har en tydlig bild av var de första 770 hk-lastbilarna kommer att göra skillnad, förklarar Alexander Vlaskamp. Det finns starka rationella skäl för att beställa en sådan lastbil. De kunderna är ute efter den bästa totalekonomin, väl medvetna om det faktum att ökad last innebär ökad effektivitet, ökad intjäning och ett högre andrahandsvärde. Samtidigt vet jag att många av våra kunder kommer att uppleva ren glädje i att framföra ett så fantastiskt arbetsredskap.

 Scanias nya V8-motorer erbjuder inte bara rekordhög effekt utan även väsentligt förbättrad bränsleeffektivitet. Totalt kan besparingen uppgå till sex procent eller mer under rätt förhållanden. Bränslebesparingar i den storleksordningen gör självfallet stor skillnad, både långsiktigt för klimatet och här och nu för åkeriet.

– Under övergången till fossilfria transporter måste vi göra allt vi kan för att förbättra dagens lösningar, säger Alexander Vlaskamp, Executive Vice President, Head of Sales and Marketing. 

Samtidigt som elektrifiering ligger högst på dagordningen är världen alltjämt beroende av lastbilstransporter som genomförs med förbränningsmotorer. 

– En typisk lastbil i fjärrtrafik i Europa kör cirka 150 000 kilometer om året, berättar Alexander Vlaskamp. En rimlig besparing i länder där längre och tyngre lastbilsekipage tillåts är 3 000–4 000 liter per år för en lastbil med vår nya V8 – en fantastisk prestation i alla avseenden.