Nya BMW M2 hyllas i första testet: ”Bästa M-bilen idag”

Nya BMW M2 kan vara den busigaste bilen någonsin från BMW M. Och den allra sista med manuell växellåda.  Nu har de första testerna gjorts med maskerade bilar. 
– Nya 2023 BMW M2 är den bästa M-bilen idag. Punkt, skriver BMW Blog. 

I oktober blir nya BMW M2 helt officiell, men redan nu har BMW bjudit in till tester av den nya modellen på Salzburgring i Österrike. Det här är troligen den sista BMW-modellen som går att få med manuell låda och M2 är känd för att vara en av de körgladaste modellerna från BMW, vilket inte vill säga lite. 

Under huven hittar vi samma kraftfulla raka sexor som hos M3- och M4-modellerna, trots att M2 är en betydligt mindre och lättare bil. Köparna kan välja mellan manuell 6-växlad växellåda eller 8-växlad M Steptronic-växellåda. Bilen är förstås bakhjulsdriven och bromsarna kommer från M3 och M4. Bilen går att få med kolfibertak och kolfiberstolar för att göra den lättare och racigare. 

De som fått äran att provköra nya M2 verkar lyriska. Enligt BMW Blog är det den bästa M-modellen idag. 
– Vid det här laget kanske du har fått en glimt av min entusiasm kring denna nya BMW M2. Detta är en modern M-bil med all kraft och prestanda man behöver. Dess design kan vara kontroversiell, men när du väl sätter dig bakom ratten kommer denna oro att försvinna, skriver BMW Blog.

Även Autobild har fått köra den kraftigt kamouflerade prototypen. Enligt tidningen klarar den 0-100 km/h på cirka fyra sekunder och toppfarten är 280 km/h.  Den sexcylindriga turbomotorn på 450 hästkrafter kan vara alltifrån likgiltigt till arg, enligt tidningen. 
– BMW-fans har inte haft det lätt på sistone: XXL-njurar i de flesta modeller, nuvarande 1-serie (F40) endast med tvärmonterade tre- ochfyrcylindriga motorer och ingen bakhjulsdrift. Och så finns det den djärvt designade el-SUV:n BMW iX. Men senast hösten 2022 kommer det att finnas en riktig höjdpunkt som till och med borde göra gamla BMW-fans förlåtande: nya M2 G87 med manuell växellåda och bakhjulsdrift, skriver Autobild

Även Auto Motor und Sport är positiva efter en kortare provtur på Salzburgring, men vill inte ge ett slutgiltigt omdöme innan de kört på Hockenheim. 
– Mycket grepp med betydligt bredare däck, ett neutralare upplägg än tidigare och en 450 hk version av M4-motorn gör att nya M2 sticker ut vid första provkörningen. Det återstår spännande att se hur den kommer att bete sig över vägar och på Hockenheimring. Riktigt cool grej: BMW M håller sig till den manuella växellådan som ett alternativ till den sportiga automaten, skriver tidningen.