Trots elbilsrevolutionen görs försök att rädda förbränningsmotorn. Ingenjörer hos AVL har lyckats skapa en fyrcylindrig motor som drivs av vätgas. Motorn har högre litereffekt än Bugatti Chiron och släpper endast ut vatten!
Toyota har redan lyckats skapa förbränningsmotorer som drivs genom att väte sprutas in och antänds i cylindrarna, och testat dem inom motorsport. Nu tar tekniken ytterligare ett kliv framåt. Ingenjörer från mobilitetsteknikföretaget AVL har lyckats utveckla en vätgasmotor med rekordhög litereffekt, uppger bolaget i en release.
Den nya motorn är två liter och ger hela 410 hästkrafter och 500 Newtonmeter. Det motsvarar en litereffekt på 205 hästkrafter. Som jämförelse så har hyperbilen Bugatti Chiron 1600 hästkrafter från en W16-motor på åtta liter. De ligger dock efter Koenigseggs V8-motor som har en litereffekt på 325 hästkrafter när den körs på E85-bränsle. Ännu har vätgasen inte kommit ikapp bensinen, Mercedes har en tvålitersmotor som körs på bensin som ger 421 hästkrafter och således en litereffekt på 210,5 hästkrafter.
LÄS MER: Svensk uppfinning är en revolution för vätgasbilar
Men vätgasmotorn är sällsynt ren, det enda som släpps ut efter förbränningen är vattenånga. Under vissa förhållanden kan den dock släppa ut kväveoxider genom kvävet som finns i luften. Utmaningen jämfört med vanliga förbränningsmotorer är att lagra vätgasen. Tankarna måste tåla mycket högt tryck, vilket gör att de blir skrymmande. Om IVL:s motor går i produktion är osäkert, i första hand är den avsedd för racing.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter