Laddhybrider är väldigt förtalade. Men nu hävdar ny forskning att de är nästan lika klimatsmarta som elbilar. En ny forskaranalys visar att en elbil släpper ut 24,2 ton CO2 under sin livstid medan en laddhybrid släpper ut 24,8 ton.
En ny studie från tyska VDI har gått igenom hur många mil en elbil måste köras innan den blir mer klimatsmart än en fossibil. Rapporten har redan fått stor uppmärksamhet i svenska medier. Men frågan är om inte de flesta missat den stora nyheten? Den tvärvetenskapliga panelen hävdar att laddhybrider är nästan lika klimatsmarta som elbilar. Skillnaden i CO2-utsläpp sägs vara 2,4 procent.
LÄS MER: Nya VW Passat lika klimatsmart som en elbil – räckvidd på 100 mil
Under sin livstid på 20 000 mil släpper elbilen Volkswagen ID.3 ut 24,2 ton CO2. Laddhybriden orsakar enligt VDI bara en hårsmån mer utsläpp: 24,8 ton. Elbilen måste köras 9000 mil på tysk elmix innan den blir mer klimatsmart än en förbränningsbil. Körs den på helt och hållet på förnybar el räcker det med att köra 6500 mil. Om elbilen endast körs på fossil el måste den köras 16 000 mil innan klimatskulden är betald.
Bakom rapporten står tyska ingenjörsorganisationen VDI. De har samarbetat med det tekniska universitetet i Karlsruhe. Enligt rapporten släpper en mindre bensin- och dieselbil ut 33-37 ton CO2 under sin livstid. Ett frågetecken i rapporten är att forskarna tror att Toyota Corolla är en laddhybrid, bilen är i själva verket en hybrid som laddas av farten som genereras av bensinmotorn.
– Laddhybrider bidrar positivt när det är hög andel eldrift. För att köra med så lite utsläpp som möjligt måste förarna se till att laddhybrider körs som avsett. Det innebär att de måste ladda sina laddhybrider elektriskt som prioritet och regelbundet för att uppnå en hög andel elkörning, uppger de tyska ingenjörerna.
LÄS MER: Nya VW Passat lika klimatsmart som en elbil – räckvidd på 100 mil
De efterlyser också nya mindre elbilar för städer. Med hjälp av en ny lättare elbil skulle CO2-utsläppen kunna sänkas. Den optimala elbilen har små batterier, låg vikt och litet klimatavtryck utan att kompromissa med säkerheten.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter