Allt fler köpare vittnar om besvärliga mjukvarufel i nya elbilen Polestar 3. När en tidning testade bilen så slocknade hastighetsmätaren, ett fel som är trafikfarligt. En köpare tvingades bärga lyxbilen för över en miljon kronor redan första kvällen.
– Vi är medvetna om mycket få enstaka fall med bilar som kräver bogsering och vi jobbar intensivt på att lösa dessa problem snabbt för våra kunder, uppger Polestar.
Nya elbilen Polestar 3 har börjat skickas ut till kunderna trots att mjukvaran är full av buggar. 10-tals köpare klagar nu i olika nätforum på att bilen börjar krångla redan på väg hem från leverans. Carup har varit i kontakt med ägare som omgående drabbats av mjukvaruproblem. En köpare fick bärga sin bil första kvällen, även flera andra har fått bärga bilen sedan bilens datasystem hängt sig.
Ett flertal ägare uppger att de har drabbats av att hastighetsmätaren slocknat under körning. Även tidningen Auto Motor Sport drabbades av att hastighetsmätaren upphörde att fungera när de testkörde bilen. Dessutom listar de sju andra mjukvarufel som bilen drabbades av under testet av bilen som kostar 1,2 miljoner kronor. Bland annat hade bilen inget blinkersljud och farthållaren sänkte farten av sig själv.
Att köra utan hastighetsmätare är ett lagbrott som polisen kan ge 500 kronor i böter för. Bryter du mot hastighetsgränsen blir det förstås ännu dyrare. Polestar hävdar ändå att bilen är trafiksäker och uppfyller lagkrav och föreskrifter. Polestar 3 delar plattform och datorer med Volvo EX90, ett utvecklingsprojekt med core computer som kantats av stora problem.
Stämmer ägarnas rapporter om att Polestar 3 har en mängd buggar, eller är informationen överdriven?
– Informationen om att vissa Polestar 3-ägare kan uppleva några buggar hos sin bil är korrekt. Polestar 3 är säker att köra – säkerhet är en del av vårt DNA – och bilen uppfyller relevanta lagkrav och föreskrifter. Vi introducerar regelbundna mjukvaruuppdateringar till Polestar 3 under hela dess livscykel, vilket kontinuerligt kommer att förbättra användarupplevelsen hos bilen. Nästa uppdatering är planerad till slutet av oktober och denna uppdatering i synnerhet kommer avsevärt att förbättra mjukvarans stabilitet. Vi har redan introducerat flera mjukvaruuppdateringar, som kontinuerligt förbättrar upplevelsen för alla kunder, sedan bilen lanserades. Dessa uppdateringar har åtgärdat många av de problem som upplevts sedan de första leveranserna, uppger Polestar i ett skriftligt svar till Carup.
Vad orsakar buggarna?
– Det här är en helt ny bil på en helt ny delad plattform med toppmodern teknik och det är inte ovanligt att helt ny teknik upplever vissa buggar.
Flera ägare rapporterar att skärmarna har blivit svarta vid körning, det är ett trafikfarligt fel. Hur ska ägarna hantera detta?
– I sällsynta fall med problem med skärmen vid uppstart kan detta lösas genom att utföra en enkel systemåterställning. Våra leverans-team är alla instruerade att informera kunderna vid leveransen hur de ska utföra denna återställning.
När kan ägare förvänta sig en lösning?
– Vi introducerar regelbundna mjukvaruuppdateringar till Polestar 3 under hela dess livscykel, vilket kontinuerligt kommer att förbättra användarupplevelsen hos bilen. Nästa uppdatering är planerad till slutet av oktober och denna uppdatering i synnerhet kommer avsevärt att förbättra mjukvarans stabilitet.
Vi har pratat med bilägare som fick sina bilar bogserade direkt efter leverans, det verkar vara väldigt stora problem.
– Vi är medvetna om mycket få enstaka fall med bilar som kräver bogsering och vi jobbar intensivt på att lösa dessa problem snabbt för våra kunder. Eftersom varje fall är individuellt kan vi inte uttala oss mer generellt om detta.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter