Koenigseggs nya produkter som alla har råd att köpa väcker hysteriskt intresse. Nu släpps spökena loss på världsmarknaden.
– Det har varit en otrolig resa tillsammans med dem, säger Carl-Magnus Stackell på Tershine.
Koenigseggs nya produkter väckte ett enormt intresse när de visades upp på bilmässan The Aurora Sverige i somras. Även på Goodwood Festival of Speed var besökarna hysteriskt intresserade. Inte många hade väntat sig att Koenigsegg skulle släppa produkter som alla har råd att köpa. Först nu sker den stora marknadslanseringen.
Direkt efter Halloween släpps den spökmärkta bilvårdsserien Ghost Gleam loss på världsmarknaden. Den sjunde november kommer det att finnas tillgängligt för alla som ska tvätta bilen och man behöver inte äga en Koenigsegg för att köpa dem.
Framställningen av Koenigseggs nya kollektion av bilvårdsprodukter sker tillsammans med svenska bilvårdssuccén Tershine som blivit kultförklarat bland användarna.
– De är visserligen anpassade efter deras speciella modeller. Men det här kan användas från superbilar till en yngling med en epa, säger Carl-Magnus Stackell försäljningschef på Tershine.
Det var bilmärkets grundare Christian von Koeningsegg själv som kläckte idén tillsammans med sina söner. Precis som många andra innovationer slog blixten ner av en ren tillfällighet.
– Mina söner började tvätta bilar väldigt mycket. De berättade att Tershine är värsta grejen. Jag började förstå vad de är, och att de har ett miljötänk som är bra. Vi började använda det i produktionen och kan skräddarsy alla produkter. När vi börjar specialutveckla produkter kom min son Sebastian på att vi kan utveckla något som är en förlängning av Koenigsegg som betyder något och som alla kan använda, berättade Christian von Koenigsegg för Carup tidigare.
Han vände sig till Tershine, som blev väldigt intresserade. Bara tanken av att göra något tillsammans med en mytomspunna biltillverkaren från skånska Ängelholm kittlade dem. Christian von Koenigsegg beskrev det som ett ”jädra intresse” när produkterna hade premiär på The Aurora.
– Vi har tagit fram det här tillsammans efter hur deras bilar rullar och vilket material de är byggda av. Det är produkter som är skonsamma, säger Carl-Magnus Stackell.
Ghost Gleam kommer att finnas som schampoo, alkalisk avfettning, sprayvax och snabbtvätten Pitstop.
– Däremot har vi inget borttagare för flygrost eftersom det finns keramiska bromsar på de här bilarna. Men det går ändå alldeles utmärkt att använda dem på vilken bil eller epa som helst.
Produkterna kommer inte att bli svindyra. Till skillnad från andra tillverkare av superbilar har Koenigsegg inga planer på att göra sina sidoprodukter exklusiva. Det här ska vem som helst kunna köpa.
– Det har varit fantastiskt roligt och samtidigt en stor utmaning. Men nu är vi nästan i mål tillsammans. Men jag vill poängtera att det är deras produkt, säger Stackell.
Ghost Gleam har fått namnet efter stridsflygarna Spökskvadronen som huserade på F10 i Ängelholm. Det var första divisionens symbol, som fått nytt liv och följt med och pryder Koenigseggs bilar.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.