Nu säljs Koenigseggs okända GT1-monster för jättesumma

Den är idag ganska okänd och bortglömd – men Koenigsegg har byggt en GT1-racer som skulle utmana McLaren F1 GTR på Le Mans. Bara en enda Koenigsegg CCGT finns i världen och nu kan den bli den. GT1-versionen av Koenigsegg CCR väntas gå för en enorm summa pengar på auktionen.

I mitten av 2000-talet stod bilmärkena i kö för att ta fram bilar till GT1-klassen. Ferrari, Aston Martin och Maserati hade egen bilar. Koenigsegg ville inte vara sämre utan tog fram specialversionen CCGT av sin CCR.  Bilen kom inte hela vägen till racerbanan, men det enda exemplaret finns bevarat och kan nu bli ditt. 

Bilen kommer att säljas på Bonhams auktion under Goodwood Festival of Speed, uppger festivalen på sin hemsida. Koenigsegg CCGT togs fram för att Christian von Koenigsegg drömde om att vinna GT1-klassen på Le Mans, något som McLaren gjorde 1995 med sin F1 GTR. 

Enligt ACO:s Le Mans-regler fick inte bilen inte vara bredare än två meter och sittbrunnen måste täcka minst 70 % av bilens bredd. Christian von Koenigsegg designade CCGT med dessa mått för att skapa den perfekta GT1-bilen. Bilen var ett sidoprojekt och tog flera år att färdigställa. 

Bilen fick en förstorad version på Koenigseggs V8 på fem liter utan turbo.  Slutresultatet beskrivs av Koenigsegg som häpnadsväckande, bilen var superstyv, vägde under 1000 kg, och hade över 600 kg downforce och hade över 600 hästkrafter utan turbo. 
– De få personer som har kört CCGT uppger att den har väghållning som en dröm och att den skulle ha varit mycket konkurrenskraftig, skriver Koenigsegg på sin hemsida. 

Men det blev aldrig något Le Mans. Reglerna ändrades och satte stopp för bilen. Det krävdes en minsta produktion på 350 exemplar per år för att få vara med, något som förstås var helt ouppnåeligt för Koenigsegg. Koenigsegg har än idag inte byggt sin 350:e bil. 

Men bilen byggdes färdigt och nu ska den byta ägare på Bonhams auktion om några veckor. Priset för den helt unika Koenigseggen beräknas till 40-55 miljoner kronor.