Nu kommer domen mot Tesla: ”Saknar muskler”

Kommer Transportstyrelsen att våga kräva åtgärder mot Tesla? Inom en månad presenterar de resultatet från utredningen av Model S problem med länkarmar som kan brista.
– Transportstyrelsen saknar muskler eller tillräckligt självförtroende att stämma i bäcken mot fordonstillverkare, säger Fredrik Grufman.

Många ägare av Tesla Model S och Model X har haft problem med sina länkarmar och tvingats byta ut dem. På Carup har vi tidigare skrivit om två läsare som båda ägde en Model S från 2016 och drabbades av felet. Förra året hade chauffören Tommy Lagerhult från Göteborg precis stannat bilen när hjulupphängningen vek sig helt och Teslan kollapsade.
– Det var ren tur att det inte hände när jag hade kunden i bilen. Jag vågar inte tänka på vad som hade hänt om det inträffat när kunden satt i bilen, strax innan körde vi på en 100-väg, berättar Tommy då för Carup.

Minst 12 svenska Teslaägare har anmält felet till Transportstyrelsen. Myndigheten har i ett par år bedrivit en utredning om problemet. Till Carup meddelar de nu att ett resultat från utredningen snart kommer att presenteras.
– Handläggningen går framåt, troligtvis kan svar ges inom någon månad. Då handläggningen av dessa ärenden fortfarande pågår så kan vi naturligtvis inte uttala oss i sakfrågan, skriver Patrik Hammarbäck, som är utredare för Transportstyrelsen. 

Caroline Torbjörnsen från Sundsvall har drabbats av brusten länkarm på sin Tesla Model S.

Verkstadsprofilen Fredrik Grufman har tidigare uttryckt en stark kritik mot både Transportstyrelsen och Tesla för att de inte gör något åt problemet med de bristande länkarmarna. Han tycker att det ska bli spännande att se resultatet av utredningen, men känner sig samtidigt skeptisk till att Transportstyrelsen kommer att göra något åt problemet.
– Jag vet att de kommer basera sin bedömning på huruvida det skett några allvarliga olyckor, och så verkar faktiskt inte ha skett. Ta i trä. Nästan alla haverier av denna typ sker i låg fart och då händer det inget allvarligt. Således är det nog låg chans/risk att Transportstyrelsen gör något åt saken, säger Fredrik Grufman till Carup.

För några år sedan skickade Grufman själv in en anmälan om osäkra länkarmar. Enligt honom är myndigheterna i Sverige tillmötesgående och sakfärdiga, men samtidigt väldigt överbelastade.
– Vi hade ett ärende mot Tesla hos konkurrensverket och det gick rätt långt, men det stod en enorm mängd ärenden på kö och vårt ärende prioriterades bort. Jag tror det råder liknande förhållanden hos Transportstyrelsen.Även om man har lagt mycket tid på att utreda frågan (nästan 3 år) så tror jag att resultatet tyvärr kommer bli att ingen åtgärd kommer ske.

I Kina har bilarna fått återkallas efter att myndigheterna ställt krav, men i Europa har Tesla hittills valt att ignorera problemet och inte gjort en återkallelse av bilarna. Förra året valde även den amerikanska organisationen National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) att enbart ge Tesla en rekommendation om att byta ut de felaktiga länkarmarna efter en fyra år lång utredning om felet.
LÄS MER: