Nu kan statsministern åka säker svensktillverkad pansar-Volvo

Äntligen kan statsminister Magdalena Andersson åka svenskt. Volvos bepansrade XC90 Armoured levererades nyligen till den svenska polisen. Bilen väger in på mastiga 4,5 ton. 

Sedan många år tillbaka har svenska statsministrar och kungligheter fått åka tyska lyxbilar, vare sig de ville eller inte. Göran Persson åkte på sin tid i en tolvcylindrig BMW 760i, Stefan Löfven åkte Audi A8 med mullrande W12-motorer, bilar som Magdalena Andersson har fått ärva. En allt annat än miljövänlig bil, även om den är komfortabel som få. 

Orsaken till att högdjuren åkt tyska bilar har varit att Volvo inte erbjudit några pansarbilar sedan Volvo S80 lades ner. Men nu har det blivit ändring på det och statsministern kan åka i en svensktillverkad bil.

I juli levererade Volvo bepansrade Volvo XC90 Armoured till den svenska polisen. Bilen har redan skymtat i en reklamfilm för Socialdemokraterna som rullar på tv. Men fortfarande syns Magdalena Andersson oftast i en Audi W12.

De nya Volvobilarna är byggda och utvecklade för att ge passagerare med extra skyddsbehov en hög personlig säkerhet och kunna rädda de åkande undan ett attentat. En klar fördel är också att bilen är betydligt mer diskret än de ovanliga tyska lyxlimousiner som används nu.

– Med vår XC90 Armoured i VR8 skyddsklass, erbjuder vi ett högt skydd och samtidigt bibehåller vi bilens grundegenskaper. Kunden är exempelvis säkerhetstjänster som använder bilen för att transportera personer med högt skyddsvärde, säger Stephan Green, sade Stephan Green, marknadsdirektör på Volvo Cars Special Vehicles när bilen presenterades.

Utvecklingen med att ta fram bilen tog ungefär två år och har gjorts i samarbete med tyska Trasco. En certifierad VPAM VR8 innebär att bilen ska klara 360 graders ballistiskt skydd samt har ett omfattande sprängskydd.

Grundbilen är en extra lyxig Volvo XC90 T6 AWD i Inscription-utförande som byggs på fabriken i Torslanda. Från Torslanda skickas bilen till Trasco i Tyskland. På sin hemsida visar Trasco upp bilder som visar hur bilen testats mot kulor och sprängladdningar vid certifieringen. Det finns till exempel ett specialutvecklat brandsläckningssystem.

– Produktionen sker under sekretess, stränga rutiner och översyn för att uppnå de ballistiska krav som ställs, uppgav Volvo vid lanseringen.

Armeringen görs av höghållfast stål och har en tjocklek på tio millimeter. Glasets tjocklek kan vara upp till 50 millimeter. Armeringen har gjort bilen betydligt tyngre. Chassit är uppgraderat och har nya bromsar för att klara totalvikten på 4490 kg. Någon hybriddrivlina är inte aktuell på grund av den höga vikten.