Allt näthat från elbilsägare förvånar mig mycket. Trots att jag själv äger två elbilar och verkligen inte har något emot elbilar kallas jag idiot och anklagas för att hata elbilar och bedriva ett korståg mot elbilar. Mitt brott? Att jag skrev att det borde vara billigare att ladda elbilen på långresan eller för de som bor i lägenhet.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Min krönika i förra veckan om att snabbladdningen borde bli billigare när det i många fall är dyrare än att tanka bensin och diesel har gjort att jag utsatts av en våg av näthat från väldigt oväntat håll.
Jag skrev att snabbladdning är för dyr nu när elpriserna gått ner och borde mycket vara billigare. Förvånansvärt nog har det gjort att jag fått ta emot en mängd hatiska mejl från en oväntad grupp och väldigt arga kommentarer. Märkligt nog har jag retat upp elbilsägare genom att kräva billigare snabbladdning. Tydligen vill många som äger elbil inte kunna ladda billigare?
Jag har blivit kallad jubelidiot, imbecill, vidrig elbilshatare och anklagad för att bedriva hatkampanj och att bedriva korståg mot elbilar. Många av mejlen från elbilsägare har varit så elaka på ett personligt plan att jag blivit tvungen att slänga dem direkt för att inte må för dåligt. Jag är otroligt förvånad eftersom det jag skrev i min krönika var att det var omotiverat dyrt att ladda elbilen på långresa, nu när elpriserna i vissa fall gått ner till minusnivåer.
Tydligen är det viktigare för många som äger elbil att sopa problemen under mattan än att debattera sådant som inte fungerar optimalt eller som kan bli bättre. Många som har mejlat har skrivit att det inte alls är dyrt att behöva ladda elbilen för 8,70 kronor per kWh, eftersom just de laddar nästan all ström hemma. Det är dessutom rättvist att de som bor i lägenhet är utlämnade till offentliga laddare, eftersom villaägare betalar mer för sitt boende skrev en annan. Är det inte lite egoistiskt att tänka så?
Det som verkar ha retat många är att jag skrev att de höga snabbladdningspriserna på långresa principiellt skulle vara som att bensin kostade 200 kronor litern på långresa, men 20 kronor litern på hemmaplan. Väldigt många har tycks ha blivit uppretade av liknelsen och blivit arga för att det inte är en verklig exakt kalkyl och att bensinen faktiskt kostar 20 kronor överallt. Till er som inte förstod: Det var en liknelse dragen till sin spets för att skapa debatt.
Men hallå, bara för att man pekar på problem och belyser att det finns saker som fungerar mindre bra med elbilar, infrastruktur och elektrifiering är man ingen generell elbilshatare eller bedriver ett korståg mot elbilar. Det är faktiskt precis tvärtom. Genom att visa på brister och problem med både elbilar och infrastruktur tvingar vi saker att bli bättre. Det är ett journalistiskt uppdrag att fylla med bilmedier som i vissa fall är köpta av PR-avdelningar.
Att jag skulle vara elbilshatare faller på sin egen orimlighet. Jag äger själv två elbilar som familjen brukar till vardags då vi bor på landet och är starkt beroende av bil. Just för mig fungerar elbilar bättre, har många fördelat och är mer ekonomiska, men den som skriver journalistiskt behöver belysa både för- och nackdelar.
Om vi blundar för att det finns problem och saker som behöver förbättras med elbilar och infrastrukturen kommer ingen förbättring att ske. Då fortsätter vi mot en framtid där det kommer att vara dyrare att ladda än att tanka för den som inte har tillgång till billig hemmaström hela tiden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter