Mytomspunne Refaat El-Sayeds superlyxiga Volvo säljs på auktion

Nu säljs en av de pampigaste Volvobilar som går att hitta. Lyx-Volvon köptes ny av mytomspunne Fermenta-direktören Refaat El-Sayed. Trots en sprucken affär med Gyllenhammar köpte Refaat Volvos dyraste bil. 
– Jag gillar Volvo och jag gillar bilen, har Refaat berättat. 

En av Volvos lyxigaste modeller någonsin har dykt upp till salu på bilauktion. Volvo S80 Executive har flagghållare, kylskåp, dryckesglas i kristall, exklusiv skinninredning och en rak sexa med dubbelturbo på 272 hästkrafter. Dessutom finns träratt, DVD och TV samt telefon med sekretesslur.

Bilen har en spännande historik med en av Sveriges mest omtalade företagsledare som tidigare ägare. Den beställdes ny 2002 av Refaat El-Sayed, både känd och ökänd för att ha byggt upp den mytomspunna börsraketen Fermenta. På 1980-talet ökade Fermenta-aktien lika snabbt som bitcoin gjorde för några år sedan.

Inredningen är minst sagt lyxig för att vara en Volvo. Kylskåp, kristallglas och DVD förgyller resan.

Refaat byggde på 1980-talet från två tomma händer upp penicillinföretaget Fermenta till Sveriges mest framgångsrika företag. Aktiekursen steg som en raket och gjorde många småsparare förmögna. Refaat El-Sayed blev miljardär och en av Sveriges rikaste personer och utsågs till ”Årets svensk”. När han stod på toppen 1986 ville Volvo och självaste Pehr G Gyllenhammar köpa upp Fermenta. 

Men fallet från toppen gick snabbt. Det avslöjades att Refaat El-Sayeds doktorshatt var en bluff och Fermentas aktiekurs började dala. När Volvo och Gyllenhammar blåste av affären var det början till en av Sveriges största företagskrascher. Fermentas aktiekurs föll från himlen till frimärksnivå. Det avslöjades dessutom att Refaat fuskat med Fermentas bokföring och blåst upp affärer. Han dömdes till sex års fängelse för bland annat svindleri. 

Men Refaat kom ut från fängelset och tog revansch och startade nya affärer i Hebi Health Care. Några år senare köpte han den lyxigaste Volvon som gick att köpa: specialmodellen S80 Executive. Trots att den spruckna Volvoaffären och hårda känslor mot Pehr G Gyllenhammar som fällt honom gillade han Volvo. 

– Jag gillar Volvo och jag gillar bilen. S80:n är en väldigt fin bil med mycket utrustning och hög komfort. Den har inte gått långt, är välskött, påkostad och har allt man önskar som kylskåp, tv och telefonsystem. En riktig direktionsvagn., berättade han när han många år senare sålde bilen på Blocket. 

Nu har bilen dykt upp på Bilwebauctions, det är inte lägre Refaat som äger den utan den ingår i en samling med klassiska hyrverksbilar som säljs ut. Än idag är bilen nästan i samma skick som när Refaat hämtade ut den ny. Interiören är i ett mycket omvårdat och bra skick och lacken är nästan perfekt. På alla år har det bara blivit 12 000 mil. Ett unikt tillfälle för den som vill ha en av de lyxigaste Volvobilarna någonsin med ett stycke rullande svensk näringslivshistoria.

Senaste nytt

Sveriges 25 vanligaste bilar – ettan vägrar ge vika

Den vanligaste bilmodellen i Sverige slutade tillverkas 2016. Men ändå rullar närmare 260 000 stycken på svenska vägar. Här är hela listan – som domineras av ett svenskt och tyskt märke.

Volvo är fortfarande kung på svenska vägar. Det visar den senaste statistiken över de mest registrerade bilmodellerna i landet. Trots att den slutade tillverkas 2016, så hittar vi Volvo V70 i topp. Totalt rullar det över 259 000 exemplar av modellen i Sverige – ett tydligt bevis på dess popularitet och pålitlighet än idag.

Strax bakom kommer Volkswagen Golf med över 244 000 registrerade bilar. Golfen är känd för sin mångsidighet och har varit en favorit bland både yngre förare och pensionärer sedan 70-talet. På tredje plats återfinns Volkswagen Passat, tätt följd av två modernare Volvomodeller: XC60 och V60. Totalt har Volvo åtta modeller med på listan, mot tvåan Volkswagen, som har med fem modeller på listan.

Volvo V70 slutade tillverkas för snart 10 år sedan, men dominerar gatubilden i Sverige fortfarande. V70 R som syns på bilden är dock en ovanlig prestandaversion.
Volkswagen Golf nosar ettan Volvo V70 i hälarna. Eftersom den fortfarande tillverkas har den chans att gå förbi.
Volvo XC60 är den fjärde vanligaste bilen i Sverige.

Men det är inte bara Volvo och Volkswagen som dominerar listan. Tyska BMW och koreanska Kia tar sig också in bland de tio vanligaste. Kia Ceed har vuxit snabbt i popularitet sedan lanseringen 2007 och visar att fler svenskar vågar prova märken utanför de traditionella. Även BMW:s 3-serie och 5-serie är välrepresenterade – särskilt intressant med tanke på deras högre prisklass.

Bland modellerna som sticker ut märks Toyota Yaris och Ford Focus, som båda når över 80 000 registreringar. Det visar på ett starkt intresse för mindre, bränslesnåla bilar i vardagstrafiken. Ett annat oväntat namn på listan är Škoda Octavia. Med över 78 000 exemplar i landet har den tjeckiska modellen tyst men stabilt byggt upp en lojal användarskara.

Škoda Octavia började tillverkas redan 1959.

Det finns också flera modeller som gått i graven men som fortfarande lever kvar i statistikens toppskikt. Saab 9-3, Volvo V40 och Volvo XC70 tillhör den gruppen – bilar som inte längre tillverkas men som fortfarande har en stark närvaro på vägarna.

Längre ner i listan hittar vi Renault Clio, Toyota Corolla och Audi A4 har alla varit långlivade och mångsidiga alternativ på den svenska marknaden. Samtidigt visar Volvo V90 och XC40 att även nyare modeller snabbt klättrar i registreringsstatistiken.

I Sverige finns över 70 000 registrerade Renault Clio.

Volkswagen Transporter, en skåpbil som funnits sedan 1950, har fortfarande har nästan 100 000 exemplar i trafik. Den är främst populär bland många hantverkare, företagare och större familjer. En annan bubblare är Škoda Fabia, som smugit sig in på plats 23 och därmed visar att även lågprissegmentet har sin givna plats på den svenska bilscenen.

#BilmodellÅrsintervallAntal registrerade
1.Volvo V70(1997–2016)259 129
2.Volkswagen Golf(1974– )244 759
3.Volkswagen Passat(1973– )163 865
4.Volvo XC60(2009– )160 887
5.Volvo V60(2011– )156 803
6.Volkswagen Caddy(1979– )116 703
7.Kia Ceed(2007– )106 275
8.BMW 3-serie(1975– )102 725
9.Volkswagen Transporter(1950– )95 492
10.BMW 5-serie(1973– )84 343
11.Toyota Yaris(1999– )81 377
12.Ford Focus(1999– )80 094
13.Škoda Octavia(1959– )78 363
14.Volvo V40(1996–2019)73 346
15.Saab 9-3(1998–2014)72 986
16.Volvo XC70(1998–2016)71 781
17.Toyota Corolla(1967– )71 276
18.Audi A4(1995– )70 853
19.Renault Clio(1991– )70 734
20.Volvo V90(1997– )69 630
21.Mercedes-Benz E-Klass(1985– )69 365
22.Volvo XC40(2018– )67 784
23.Škoda Fabia(2000– )66 673
24.Volkswagen Polo(1975– )64 681
25.Volvo V50(2004–2012)64 298
Källa: car.info (Hämtad 2025-05-05)

LÄS MER:

Räddar batteriet – från en krockad elbil

Batteriexperten “Mycke Meck” räddar ett elbilsbatteri som suttit i en krockad ID. Buzz. Så här går det till.
– Förhoppningsvis ska vi inte släppa ut den magiska röken, säger han.

På Youtube går det att följa flera spännande projekt som olika experter och amatörer håller på med. En svensk Youtuber, “Mycke Meck”, håller just nu på med ett sådant häftigt projekt där han försöker rädda ett 82 kWh-batteri som tidigare satt i en krockad Volkswagen ID. Buzz. Svenskens kompis köpte batteriet för att han ville installera det i sitt hus.
– Jag ska hjälpa honom att installera det, säger han.

Det första han måste göra är att undersöka batteriets status. Detta tänker han göra genom att löda fast en batterisimulator på NMC-batteriet. När han undersöker batteriets pyrosäkring visar det sig att den har gått när elbilens krockkuddar utlöstes. 
– När airbagen slås ut i bilen slås även den här kontaktbryggan av. Det är en liten punsch här inne med en pyroteknisk laddning som helt enkelt skjuter av kopparledningen, säger han.

Denna simulator använde Mycke Meck för att se hur batteriet mår.

Batteriexperten löder sedan ihop två stycken kretsar som han kopplar ihop med en lågvoltskontakt som sedan ansluts till batteriet.
– Det är ju högst tillfälligt, som ni nu förstår, för att kunna koppla in det här för att se om vi kan läsa av batteriet, säger Mycke Meck.

Han drar sedan på sig skyddshandskar och ansluter simulatorn till batteriet. Det börjar inte ryka, och han kopplar sedan sin telefon till simulatorns trådlösa nätverk. 
– Där har vi kontakt, säger han.

Det visar sig då att batteriets BMS har stängts av, vilket är ett tecken på att någonting har hänt. Det klargör ännu tydligare att batteriets pyrotekniska lösning har gått, hävdar experten.
– Det här ser inte jättepositivt ut, säger Mycke Meck.

Han kollar sedan in batteriets cellspänningar och kan inte se några större fel där. På grund av att den pyrotekniska säkringen har gått måste batteriet nu öppnas för att kunna räddas. 
– Det är inte det optimala på något vis, säger han.

Samtidigt hävdar batteriexperten att han har rätt förutsättningar för att kunna lösa problemet.
– Jag ser inte detta som ett jätteproblem för mig. Men är man inte bekväm med att öppna ett högvoltsbatteri, ska man nog låta bli, säger han.

Men hur det går får vi aldrig se i klippet. Istället lovar den svenske Youtubern att visa hur han tänker rädda batteriet i sitt nästa klipp. För att se första delen av det spännande projektet kan du klicka dig vidare här.
– Det får bli i nästa film, avslutar Mycke Meck.
LÄS MER:

Regelbrottet 100 000-tals gör på motorväg

Många förare har inte koll på trafikreglerna över hur de ska placera sin bil på motorväg. Det orsakar oreda och irritation på motorvägar med flera filer.
– På senare år har trafikkunskaperna blivit sämre, många som tar körkort lär sig via youtube, säger Jeanette Jedbäck HIndenburg, rektor på trafiklärarutbildningen.

Hon är en av Sveriges främsta experter på säkerhet i trafiken. Ofta anlitad i tv och radio, samt rektor på trafiklärarutbildningen i Stockholm, gör det Jeanette Jedbäck Hindenburg till en betydande auktoritet inom allt som har med trafiken att göra. 
– Enligt trafikförordningen sjunde paragrafen ska man alltid lägga sig längst till höger om man inte ska svänga, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Men det finns ett undantag, som också ställer till det en hel del för bilisterna.
– Det är en lag som kom för några år sedan, om det är 70 kilometer i timmen eller lägre i hastighetsbegränsning på en väg, då gäller inte den här regeln, då kan man ligga kvar i vänsterfil, eftersom varje körfältsbyte innebär komplikationer, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Om det är 70 km/h eller lägre är det tillåtet att ligga kvar i de vänstra körfälten. Men enligt Jeanette Jedbäck Hindenburg har många bilister svårt att veta vilken hastighet som gäller. Bild: Wikipedia

Problemet är att bilisterna inte alltid vet vilken hastighet som gäller. Själv skulle Jeanette Jedbäck Hindenburg vilja se att regeln gjordes om.
– Jag hade inte utformat regeln på det viset eftersom det skapar oordning i trafiken, säger hon.

Ett av de stora bekymren är att många inte tittar på vägskyltarna och därför har dålig kunskap om vad som gäller där de kör.
– Många människor har inte koll på vilken hastighet som gäller, man följer bara trafikrytmen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Mittfilskörning sker överallt i Sverige. Men det är främst i storstäderna som det blir ett stort problem. Många ligger i mittfilen fast det är tomt i högerfilen. 
– Människor på landet är bättre på det här. Men det beror på att vi i Stockholm har så många vägar med flera filer. I till exempel Kungen Kurva finns det en avfart till vänster och då säger folk att de lägger sig i mitten för att kunna svänga av. Men det är mindre än en procent av alla avfarter som sker till vänster, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Men om hastigheten är över 70 kilometer i timmen är reglerna solklara.
– Vänsterfilerna är till för omkörning och utryckningsfordon, efter en omkörning ska man tillbaka in i högerfilen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

100 000-tals bilister kör i mittfilen på Sveriges motorvägar. Trafiksäkerhetsexperten förklarar varför det är förbjudet.

Under sommaren blir problemet med mittfilskörning ännu mer tydligt.
– När det är semestrar och det kommer mycket trafik på E4 och E18, då märks det att folk blir irriterade om man inte lägger sig till höger, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Men staten ser inte lika allvarligt på det här fenomenet. Visserligen kan man få böter av mittfilskörning, men det är ingen betydande summa. 
– Tyvärr är det högre böter att köra om på insidan, det ger 1000 kronor, medan mittfilskörning bara ger 500, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Hon ser en tendens till att trafiksituationen blir allt sämre i landet. Enligt henne finns det en avgörande anledning till detta. 
– På senare år har trafikkunskaperna blivit sämre, många som tar körkort lär sig via youtube, eller så kör man upp som privatister och tar efter föräldrarnas brister, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

I sitt dagliga arbete stöter hon ofta på bilister som håller sig i mittfilen.
– Om man kommer med en övningsbil och ska göra en omkörning. Och det då finns en bil i mittfilen, då måste man göra fyra körfältsbyten för att klara omkörningen och det blir komplicerat, inte minst för en osäker elev, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Fenomenet verkar mer utbrett i Sverige än många andra länder. 
– Vi svenskar håller oss gärna lite neutrala, därför lägger vi oss i mitten och slipper ta ställning, avslutar Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Så här säger Trafikförordningen

7 §   Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Källa: Trafikförordningen
LÄS MER:

92-åring fast i fartkamera – därför ber han om nåd

Den 92-årige fattigpensionären från Örnsköldsvik hade kört prickfritt i 50 år. Men efter att tekniken svikit honom fastnade han i en fartkamera och till rätten vädjade han om förståelse.
– Jag har under 50 års tid bakom ratten aldrig åsamkat försäkringsbolag och myndigheter besvär, skriver den 92-årige mannen.

En 92-årig man från Örnsköldsvik fastnade i en fartkamera efter att ha kört 66 kilometer i timmen på en sträcka med hastighetsbegränsning till 60. Det innebar att hans prickfria körhistorik nu var förstörd efter 50 år.
– Jag har under 50 års tid bakom ratten aldrig åsamkat försäkringsbolag och myndigheter besvär och kostnader från några försyndelser, skrev mannen i sitt brev till tingsrätten.

Det var under den första färden med hans nyinköpta bil som det gick lite för fort, rapporterar Örnsköldsvik Allehanda. Den äldre mannen erkänner att det var han som körde och att färden verkligen ägt rum. Men han menar att hastighetsöverträdelser kan inträffa även utan uppsåt, särskilt när tekniken inte gör sitt jobb. Fartbegränsaren i bilen reagerade nämligen inte på att hastigheten sänktes till 60 kilometer i timmen just där på E4:an söder om centrala Örnsköldsvik.

I sitt brev uttrycker mannen att han godtar den rättsliga hanteringen, att den förefaller korrekt och professionellt utförd. Men han vädjar om förståelse. Han beskriver sig som en fattig pensionär och ber respektfullt om nåd.
– Möjligen kan jag hoppas att tillsatt åklagare vill bedöma säkert helt riktiga empiriska värden med empatiska glasögon i beaktande av brottets karaktär och dimension, skriver han.

Tingsrätten valde dock att avslå den äldre mannens vädjan om nåd. Att han aldrig tidigare brutit mot lagen ansågs inte vara skäl nog att slippa undan att ha kört 6 km/h för fort. Överträdelsen kostar honom nu 1 500 kronor i böter.

LÄS MER: