Mytomspunna bilmärket återuppstår ur ruinerna – nya modeller nästa år

Legendariska brittiska lyxbilsmärket Bristol är på väg att återuppstå ur ruinerna efter konkursen. 
Brittiska miljardären Jason Wharton har köpt bilmärket och ska väcka liv i det insomnade märket. 
Först ut blir en förbättrad version av sportbilen Fighter. 

Det var i mars i fjol som det mytomspunna brittiska lyxbilsmärket Bristol gick omkull – troligen för gott. Kulttillverkaren med många kändisar som fans och kunder försattes då i konkurs.
In i det sista var showroomet på Kensington High Street i London öppet.
Bland ägarna till bilarna fanns storheter som Liam Gallagher, Bono, Tina Turner, Richard Branson och designern Paul Smith.

Efter 73 år försattes företaget i konkurs av brittiska domstolar. Trots att Bristol hade många kända personer som kunder gick inte undergången att undvika.

Under förra året hittades en stor mängd bilar, ritningar, verktyg och material som tillhört Bristol i en underjordisk bunker. Någon hade också gömt undan värdefulla lyxbilar.

Bland de 15 bilarna som hittades finns en Bristol Bullet från 2016, en Bristol 409 Bullet Speedster prototyp från 1964, en 1982 prototyp av en Bristol Fighter, en 1957 Beardmore taxi, en modell av URT A1GP Open Wheeled Motorsport Series racerbil och Bristol Cars trämallar från 1949 till 1980. Samt några nyare bilar, som en Bentley Continental Flying Spur från 2008.

Bristol var känt för sin fantastiska flygplanskvalitet på bilarna, men designen var med moderna mått föga insmickrande. Det en gång så eftersökta varumärket tappade sin attraktion när bilarna inte moderniserades i tillräcklig takt.

Enligt myten var den typiska kunden en burgen brittisk gentleman på lansbygden som inte ville synas i något så vräkigt som en Bentley eller Rolls-Royce, men ändå ha något som var lika bra.

Den sista riktiga modellen blev sportbilen Bristol Fighter som lanserades 2004 och tillverkades fram till 2011. Under huven fanns en V10-motor från Dodge Viper. Designen var flärdfull för att vara Bristol, och bilen påstås ha haft en toppfart på 340 km/h.

Men trots en mer flärdfull design och hög toppfart var de som köpte Bristol Fighter alltför få. Endast 13 exemplar ska ha tillverkats. Vissa uppgifter gör gällande att endast nio bilar byggdes.

Trots den ringa populariteten hade Bristol ett showroom på Kensington High Street i London som höll öppet in i det sista. Hur hyran och omkostnader har betalats när inga bilar är ett mysterium.

Ett sista försök att charma bilköparna gjordes 2016. Bristol Bullet visades upp i centrala London och rönte faktiskt visst intresse från bilköparna. Men bilen, som hade en V8 från BMW under huven, kom aldrig i produktion. Bara en prototyp byggdes trots att det verkade finnas köpare.

In i det sista försökte Bristol överklaga konkurshotet, men enligt uppgifter i brittiska Independent uppgick skulderna till cirka 100 miljoner kronor och utsikterna för att rädda bolaget fanns inte.

Nu är bilmärket på väg att räddas och återuppstå. Jason Wharton, en fastighetsmiljardär från Essex och Bristol-entusiast vill återstarta tillverkningen av Bristol-bilar. Den nya fabriken ska ligga nära företagets tidigare fabrik i Bristol. 

Första modellen ska bli en förbättrad version av Bristol Fighter, uppger Autocar. Senare kommer en fyrsitsig 411-modell. De nya bilarna ska bara göras i åtta exemplar i taget. Runt 2025 ska Bristol Buccaneer lanseras,  som är en helt ny fyrsitsig grand tourer. Bilarna ska få Chryslers 6,4-liters Hemi-V8.