Mopedbilar olagligt snabba – kan inte straffas

Polisen avslöjar det mystiska fenomenet med mopedbilar. Därför kan de gå olagligt snabbt utan att straffas.
– Vi har stoppat mopedbilar för fortkörning men inte kunnat hitta någon manipulation av motorn, säger Björn Thunblad, trafiksamordnare på Polisen i Region Öst. 

Under den nationella trafiksäkerhetsveckan stoppade polisen en mopedbil utanför en mellanstadieskola. Hastighetsgränsen var 40 kilometer i timmen. Men mopedbilen kom betydligt fortare än så. 
– Poliserna stoppade den eftersom föraren körde fortare än 46 kilometer i timmen.

Förarens föräldrar fick komma och hämta barnet på platsen. Under tiden genomförde poliserna en undersökning av fordonet.
– Det pågår en förundersökning och kanske blir det även en teknisk undersökning om den varit manipulerad. 

Mystiskt fenomen gör att många mopedbilar går snabbare än 45 km/h – utan att vara manipulerade.

De rapporterande poliserna provkörde mopedbilen som visade sig gå betydligt snabbare än de tillåtna 45 kilometerna i timmen. Men nu visar det sig att mopedbilar blir snabbare när de åldras. 
– Det har hänt många gånger att vi har tagit mopedbilar som gått orimligt mycket för fort. Men så har man gjort en teknisk undersökning som visat att de inte blivit trimmade, eller manipulerade som det heter. 

Polisen har undersökt saken och även varit i kontakt med tillverkarna. De bekräftar uppgifterna. Det är något med mopedbilarna som gör att de går fortare med åldrandet. 
– Mopedbilar har en förmåga att gå fortare med åren. Det har med uppbyggnaden att göra, de byggs för en viss belastning och motorn stryps. Men delarna slits och då ökar hastigheten.

Poliser över hela landet vittnar om samma fenomen. Mopedbilar kommer alldeles för fort. Det är inte alltid som föraren märker att den bryter mot hastighetsbegränsningen. 
– Vi stannade en kvinna som använde en mopedbil som pendlarfordon. Hon hade absolut inga uppsåt att begå något brott. Och hennes mopedbil har drabbats av det här. 

Problemet med trimning har en lång historia, men A-traktorer är betydligt oftare utsatta.
– Annars är mopedbilar trimmade i mindre utsträckning än A-traktorer och mopeder. Det beror på flera saker. Bland annat så flyter de med trafiken på ett annat sätt. Mopedbilarna används i tätbebyggda områden där hastigheten numera oftast är 40 kilometer i timmen.

De värsta trimmarna hittar man fortfarande bland mopedägarna. 
– Mopeder inbjuder till lek på ett annat sätt. Där har vi ett större problem med trimmade fordon. Liksom A-traktorer eftersom de går långsamt och många bilister blir irriterade och kör upp alldeles för nära.

En mopedbil kan kosta upp mot 200 000 kronor. Då är det många som drar sig för att mixtra med motorn. Men polisen har ändå tagit en och annan med åren. 
– Men sedan ska vi inte sticka under stol med att mopedbilar också manipuleras. Men inte i samma utsträckning, det är också väldigt dyra fordon, betydligt mer kostsamma än mopederna och A-traktorer, avslutar Björn Thunblad.
LÄS MER: