En ny dieselmotor med rekordhög verkningsgrad kan bli en milstolpe för bilar och tunga fordon. För första gången når en diesel över 53 procent i termisk verkningsgrad. Enligt kinesiska ingenjörer kan nya dieseln spara bränsle för över 200 000 kronor per år i en tung lastbil.
Dieselmotorn uppfanns redan för 127 år sedan av Rudolf Diesel. Jakten på att få fram mer effektiva dieselmotorer har pågått ända sedan dess. Nu har kinesiska ingenjörer på dieseltillverkaren Weichai Power uppnått en ny milstolpe. Deras nya diesel som nu avslöjas når en termisk verkningsgrad på 53,09 procent, uppger företaget. Den banbrytande dieselmotorn visas nu på 2024 års världskongress för förbränningsmotorer i Tianjin, Kina.
En genomsnittlig dieselmotor som sitter i bilar och lastbilar når idag en termisk verkningsgrad på 46 procent. Den termiska verkningsgraden kan beskrivas som hur mycket av motorns genererade värmeenergi som kan omvandlas till mekaniskt arbete. Den nya motorn kan vara 14 procent mer bränsleekonimisk än de som finns ute på marknaden idag. Motorns prestanda har dokumenterats i certifikat från tyska TÜV SÜD och China Automotive Technology & Research Center.
Bakom den förbättrade verkningsgraden finns en mängd förbättringar av motorns olika system. Ingenjörerna har lyckats optimera bränsletillförsel, luftintag, turboteknik, förbränning och friktionsminskning. Dessutom arbetar motorn med högre kompression. Under utvecklingsarbetet har Weichai Power fått 176 uppfinningspatent.
– En bedrift som liknar en människa som springer 100-metersloppet under 9 sekunder, hävdar de kinesiska ingenjörerna
Om alla dieselmotorer i Kina byttes ut mot den nya förbättrade motorn så skulle årliga bränslebesparingar på cirka 31 miljoner ton och en minskning av koldioxidutsläppen på cirka 97 miljoner ton kunna göras, enligt ingenjörerna. Weichai uppger att en tung lastbil som körs 25 000 mil på ett år skulle kunna spara 12 000 liter diesel varje år, det motsvarar omkring 230 000 kronor med svensk prisnivå.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter