Biljätten Hedin Automotive förlorar enorma pengar på att sälja bilar. Under tredje kvartalet blev förlusten 112 miljoner på bilförsäljning enbart i Sverige. Koncernen gör miljardförlust hittills i år.
– Under det senaste året har tillverkarna sänkt priserna avsevärt på nya elbilar, vilket negativt påverkar marginalerna på befintligt lager samt återköpsåtaganden för leasingfordon, säger vd Anders Hedin.
Hedin Mobility Group har vuxit enormt snabbt genom uppköp och blivit en av Europas största aktörer inom bilhandel. Men de senaste årens tuffa konjunktur och höga ränta slår hårt mot Hedin. Kvartalsrapporten för tredje kvartalet visar att bilhandeln är ett slukhål för jättekoncernen. Hittills i år är förlusten på bilhandel över 800 miljoner kronor.
Under tredje kvartalet blev förlusten på bilhandel i Sverige 112 miljoner kronor. Hedin förklarar den stora förlusten med att flera tillverkare har kraftigt sänkt priser på nya elbilar. Det medför lägre marknadsvärde på begagnat, demo- och återköpsbilar.
Tack vare att servicemarknaden går med vinst lyckas Hedin få ett positivt rörelseresultat för kvartalet. Men när räntekostnaderna på 389 miljoner kronor räknats in gör koncernen en förlust på 199 miljoner kronor före skatt. Förra året var vinsten för samma kvartal 348 miljoner. Det är dock en kraftig förbättring mot andra kvartalet då förlusten var 586 miljoner kronor före skatt. Men hittills i år har Hedin en samlad förlust på över en miljard kronor.
Hedin Automotive har inlett ett sparprogram och hoppas att den sänkta räntan ska få läget att ljusna. De ser en ökad orderingång efter september.
– Efterfrågan är fortsatt svag på de flesta av våra marknader, vilket minskar försäljningen av nybilar. Den minskade efterfrågan har lett till prispress och minskade marginaler. Under det senaste året har tillverkarna sänkt priserna avsevärt på nya elbilar, vilket negativt påverkar marginalerna på befintligt lager samt återköpsåtaganden för leasingfordon, uppger Hedin.
Trots att begagnatförsäljningen i Sverige ökade blev det storförlust på 112 miljoner för bilhandel i Sverige under kvartalet.
– Generellt sett är begagnatmarknaden stark och växer på många av våra marknader, men med lägre marginaler. Tekniska framsteg och fallande priser har gjort begagnade elbilar till ett mer attraktivt och realistiskt alternativ för ett bredare utbud av bilköpare, säger Anders Hedin i ett uttalande.
Hedin Automotive har tagit över importen av flera bilmärken i Sverige. Bland annat importerar de Ford, Renault, MG och BYD. Men det har varit ett tufft år för koncernens nybilar. Under kvartalet föll de sålda nybilarna med 31 procent. Störst var tappet med BYD, försäljningen föll med 76 procent,
– Det är fortsatt en svag efterfrågan på de flesta av våra marknader vilket minskar nybilsförsäljningen. Den minskade efterfrågan har medfört prispress och minskade marginaler, säger Hedin.
Att Hedin har det tufft visas av att kassan jämfört med förra året minskat med 40 procent till 737 miljoner kronor. Under kvartalet har varulagret minskats med 849 miljoner och checkräkningen ökats med 635 miljoner vilket förstärkt likviditeten.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter