En av världens mest slitstarka och omtyckta bilmodeller fyller 35 år under 2020.
Mercedes-Benz klassiska W124-serie introducerades som kombi på världsmarknaden hösten 1985. Många bilentusiaster håller den som världens snyggaste kombi genom tiderna.
Vissa hävdar att Mercedes W124 var den sista riktiga bilen med Mercedes-kvalitet. Bilen visades upp för allra första gången den 26 november 1984 i Sevilla, men de första bilarna nådde inte kunderna förrän under 1985. Vid premiären var bilen ett stort steg framåt för Mercedes-Benz, både vad det gäller motorer och karossdesign. Efter sedanen presenterades bilen också som kombi på hösten 1985. Sedan som kupé, limousin och cabriolet. Den kom också att bli mycket vanlig som ambulans i många länder, bland annat Sverige.
I dag är det framförallt toppversionen av sedanen som tilldrar sig samlarnas intresse. Bland annat har den Porschebyggda V8-versionen 500E klättrat ordentligt i pris de senaste åren. E60 AMG var den motorstarkaste versionen och är i dag mycket eftertraktad.
Även kupémodellerna och cabrioleten av W124 börjar stiga i pris, framförallt lågmilade exemplar i fint originalskick. Särskilt värd att samla på ska 320E med sportline-utrustning vara, eller en 300 CE-24.
Men även de mer vardagliga bilarna från 124-serien håller på att bli eftertraktade klassiker. Framförallt gäller det lågmilade bilar i bra skick och utan rost. Kombin börjar också bli riktigt eftertraktad, särskilt superkombin E 36 AMG, med 272 hk och en toppfart på 240 km/h. Men även 300 TE-24 är eftertraktad i fint, då de flesta exemplar levt ett hårt liv.
När 124-serien lanserades för 35 år sedan var den ett stort steg framåt för Mercedes med lättviktsdesign och aerodynamisk kaross som gav låg bränsleförbrukning jämfört med tidigare generationer av modellen. Bilen var också tidig med airbag och låsningsfria bromsar och flyttade fram gränserna för säkerhet hos 1980-talets bilar.
Motorerna som kom i 124-serien var till stor del nyutvecklade både de fyrcylindriga och de sexcylindriga.
W124-karossen utvecklades parallellt med W201, 190-serien, och bilarna har i mångt och mycket en liknande design signerad Bruno Scacco som än i dag känns tidlös.
Mercedes var väldigt tidigt ute med fyrhjulsdrift när de lanserade 4MATIC på 300E-modellen. I juni 1993 fick 124-serien facelift och namnet E-klass. Samtidigt ändrades också systemet för modellbeteckning. 500 E blev till exempel E 500 och 200 D blev E 200 Diesel. 1995 avslutades produktionen vid fabriken i Sindelfingen På elva år byggdes 2 213 167 sedaner, vilket resulterade i totalt 2 737 860 fordon i 124-serien. Kombin gjordes i 340 503 exemplar. Den mest framgångsrika E-klassen någonsin från Mercedes-Benz.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter