Mätaren i Koenigseggs nya retrobil går till 440 km/h

Koenigseggs nya retrobil CC850 har troligen världens högst graderade analoga hastighetsmätare. Mätaren är graderad till 440 km/h. Bilen med 1385 hästkrafter kan dessutom växlas med en manuell växelspak. 

Det har varit lite tyst om Koenigsegg CC850 sedan bilen presenterades för snart två år sedan på Monterey Car Week. Men arbetet med bilen fortskrider för fullt. Det har tidigare sagts att leveranserna ska starta i år, men om det blir så återstår att se. CC850 är en hyllningsmodell till Koenigseggs första modell CC8S. Allt går i retrostil, men under skalet är det hypermodernt. 

Koenigsegg visar nu upp hastighetsmätaren på bilen på Instagram. Bilderna visar att det sannolikt är världens högst graderade  analoga mätare. De kommande ägarna kommer att kunna se nålen i mätaren passera 440 km/h. En tämligen unik upplevelse eftersom nästan alla nya bilar har digitala mätare. 

När Koenigsegg CC8S kom 2002 hade den 655 hästkrafter och hamnade i Guinness rekordbok som världens motorstarkaste produktionsbil. Retrobilen har mer än dubbelt så mycket, ändå är motorn nedtrimmad för att passa att köras med en manuell växellåda. Den nya bilen har 1385 hästkrafter när den körs på E85, och väger lika mycket, 1385 kg. Tekniken kommer från Koenigsegg Jesko.

Det stora shownumret är dock att bilen kan växlas med en manuell växelspak. Växellådan är samma Light Speed Transmission som i Jesko, men ger en perfekt illusion av en manuell låda. Koenigsegg har lagt stor möda på att den ska kännas korrekt manuell och inte som något tv-spel, vilket varit en krävande process. 

– Så vi har lagt ner mycket energi på att se till att detta är en analog upplevelse så kopplingspedalen har vi beräknat och mätt trycket i. Det finns inte någon verklig mjukvaruintervention mellan din fotrörelse och kopplingstrycket, det är den rätt viktade känslan, till exempel kan du inte dra den ur växeln förrän du har rätt varvtalsmatchning eller tillräckligt med kopplingstryck och du kan inte lägga i för låg växel vid högt varvtal eftersom det finns spärrhakar, har Christian von Koenigsegg berättat. 

Koenigsegg CC850 kommer att byggas i 70 exemplar och vart och ett kostar strax under 40 miljoner kronor. 
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester