Lotus Esprit återuppstår – med motor från Volvo

Lotus återupplivar sin ikoniska modell Esprit. 
Senare i år visas modellen för första gången. 
Bilen kommer sannolikt att få svenska hybridmotorer från Volvo!

Nu visar Lotus upp de första teaserbilderna av sin kommande modell med det interna namnet Lotus Type 131. Det handlar om en helt ny sportbil som ska göras i samma anda som den legendariska Esprit-modellen. Den blir förstås mycket billigare än elbilen Lotus Evija som kostar 25 miljoner kronor. 

Lotus Evija får sällskap av nya modeller, bland annat Esprit.

Samtidigt meddelar Lotus att de i år lägger ner Elise, Exige och Evora. 

– För att bekräfta den kommande familjen av prestandabilar har Lotus släppt en bild som visar den nya generationen produkter som kommer att följa Elise, Exige och Evora, som har gått in i deras sista produktionsår 2021, uppger Lotus.

Elise, Exige och Evora har sålt cirka 55 000 enheter sedan den första lanseringen 1995, så att modellerna läggs ner är naturligt. Lotus satsar nu helhjärtat på elektrifiering. Redan förra veckan kom nyheten att Lotus och Alpine bygger en elektrisk sportbil tillsammans. 

Den nya modellen av Esprit innebär en storsatsning för Lotus, över 1,2 miljarder kr satsas och 250 personer ska nyanställas. Företaget köptes 2017 upp av Volvos ägare Geely. 

Lotus ger få detaljer om den nya modellen som ska ta vid efter klassiska Esprit. Men tidigare har Geely och Volvo bekräftat att företagets nya gemensamma motorbolag ska producera hybriddrivlinor till Lotus. 

Bilen kommer att baseras på en ny plattform som kommer att användas till flera nya Lotus-modeller. Enligt vissa uppgifter kommer bilen att använda en vidareutvecklad version av den Toyota-utvecklade V6-motor som används av Lotus i dag tillsammans med hybridsystem från Volvo. 

Den klassiska Lotus Esprit hade en mittmonterad fyra – nu kan en Volvomotor hamna bakom sätena.

Andra uppgifter talar om en drivlina som hämtas från Polestar 1, där Volvos fyra ger 600 hk tillsammans med en elmotor.  Även den ursprungliga Espriten hade en fyrcylindrig motor, och Lotus grundare Colin Chapman förespråkade enkelhet och lätthet hos sina bilkonstruktioner.

Precis som den klassiska Espriten blir bilen rent tvåsitsig och motorn blir mittmonterad i bilen för optimal viktfördelning. Förutom nya Esprit kommer Lotus inom en snar framtid att presentera en suv, som ska bygga på Volvos SPA2-plattform.