Livsfarliga airbags i svenska bilar – åtgärdas inte

Tusentals svenska bilägare kan åka runt med livsfarliga krockkuddar. Takatas airbags finns kvar i svenska bilar trots mängder med dödsfall. Trots återkallelser återgärdas inte bilar.
– Jag är civilingenjör och har arbetat med underleverantörer till bilindustrin, bland annat krockkuddar. Därför blev jag orolig för att min egen bil kunde vara drabbad av återkallelse, säger Torulf Karlsson till Vi Bilägare

Det första rapporterade dödsfallet skedde 2003. Den sommaren kallades räddningstjänsten i Arizona till ett mystiskt dödsfall. En människa hade hittats söndersliten bakom ratten till sin Subaru Impreza.Polisens utredning slog ner som en bomb i bilvärlden. Det visade sig att mannen dödats av splitter från krockkudden. Han hade kolliderat i en ganska låg hastighet och kudden hade utlösts med ett dödande moln av små metallbitar.

Skandalen var ett faktum. Sammanlagt har 100 miljoner krockkuddar återkallats över hela världen. Ungefär 40 människor tros ha mist livet och företaget Takata, som en gång i tiden var väl ansett, gick i konkurs. Fortfarande rullar det mängder med bilar som har Takatas krockkuddar. I Sverige finns de hos många av våra populäraste märken.

Men trots att biltillverkarna i många länder, däribland USA och Australien har återkallat bilar, så återkallas inte alla bilar i Sverige. Många av bilarna är äldre och kanske hoppas biltillverkare att de ska hinna skrotas. I USA hotas biltillverkare som inte byter av enorma stämningar, och där har bytena genomförts i stor utsträckning. Den farliga airbagen kan sitta i en rad olika bilmodeller fram till 2017. 

En av dem som kör runt med en Takatakrockkudde i Sverige är Torulf Karlsson. På Volkswagens hemsida kunde han läsa att hans bil var återkallad. Men när han ringde återförsäljaren hade de ingen aning, inte heller verkstaden. Han tycker det är märkligt att importören och verkstäderna inte har koll på om en bil ska återkallas eller inte. Via Volkswagens kundtjänst fick han reda på att den skulle återkallas, men det visste inte när.

Filmen förklarar bakgrunden till Takata-skandalen som gjort att miljontals bilar återkallats för livsfarliga krockkuddar.

Takatas krockkudde kontrolleras av ett ammoniumnitrat som ska utlösa en försiktig explosion och blåsa upp kudden. Men vid varmt väder har det visat sig att ämnet förändrar karaktär. Volkswagen i Sverige har inga planer på att återkalla bilar som Torulfs. Man hänvisar till vårt lite kyligare klimat och att de flesta olyckor har skett på varma platser. Men man är heller inte helt avvisande om att de kan ändra sig i framtiden.

 – I sökfunktionen på vår hemsida omfattas däremot samtliga bilar som har en airbag från Takata. I länder med varmt och fuktigt klimat har det varit återkallningsaktioner för dessa bilar eftersom problemen är relaterade till just sådant klimat. Vi kan inte utesluta att återkallningar även kan ske för bilar som är sålda i Sverige i framtiden, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige.

I Sverige har vissa bilmodeller återkallats, andra inte. Som bilägare är det svårt att veta om ens bil är drabbad och om en återkallelse genomförts. Men en möjlighet är att kontakta generalagenten för bilmodellen eller en auktoriserad verkstad och fråga om bilen har den aktuella airbagen. Men fallet med Volkswagen-ägaren visar att det kan vara svårt att få ett korrekt besked trots riskerna.
LÄS MER: