Lill-Lövis har lagt ratten på hyllan och ägnar sig åt konst. Men trots att han snart fyller 68 år tror Formel 1-legenden att han skulle hållit jämna steg med dagens världselit.
– Jag tror vi är ungefär lika bra som de i dag, säger Stefan ”Lill-Lövis” Johansson till Carup.
Lill-Lövis bor i Kalifornien och har en vingård i Mendoza, Argentina. Han är också en aktiv konstnär. Man kan tycka att det är långt från fädernearvet i småländska Lövåsen. Det är också därifrån som han har fått sitt smeknamn, “Lill Lövis”, eftersom hans pappa Roland kallades för “Lövis”.
Varje år kommer hans egen racingkarriär allt längre bort. Nuförtiden målar Lill-Lövis i sin egen studio och säljer konsten. Det mesta är inspirerat av racing och hans motiv finns på allt från tröjor och kepsar till tavlor. Men det är om racingkarriären vi ska prata och genast dyker ett minne upp.
– Det finns väldigt många minnen från tiden inom Formel 1, men ett som verkligen sticker ut och är speciellt var när jag träffade Enzo Ferrari. Han anställde mig för att köra i deras team, säger Lill-Lövis.
Det var 1985 som han började köra för italienarna. Men Lill-Lövis hade debuterat långt innan. Hans första lopp blev i Argentinas Grand Prix 1 1980. Då var han en ung talang som kom från det brittiska Formel 3.
Det skulle bli 103 lopp i Formel 1 under tolv säsonger och lika många pallplatser. Men tyvärr aldrig någon seger. Dessutom har han också drabbats av bedrövelser, som den där hemska olyckan 1996 när Lill-Lövis och Jeff Krosnoff körde ihop under Indycar. Krosnoffs bil flög iväg med en våldsam kraft så att Krosnoff omkom, precis som en funktionär.
Men det är de bra minnena han vill tala om.
– Det är svårt att plocka särskilda händelser. Det hände väldigt mycket och jag träffade många människor under de här åren, det finns många minnen, säger Lill-Lövis.
Nuförtiden kör inte Lill-Lövis längre. Men han har ett finger med i spelet kring Formel 1 och har bland annat hjälpt den svenska föraren Felix Rosenqvist.
– Jag följer fortfarande Formula 1 mycket noggrant och tycker att det är en väldigt spännande utveckling, sedan har jag ett finger med och är inblandad på olika sätt, säger Lill-Lövis.
Dagens bilar är väldigt annorlunda mot dem som han körde. Nuförtiden blir en Formula 1 bil omodern efter bara en säsong. Lill-Lövis följer med stort intresse den tekniska utvecklingen.
– Det är en ofantligt stor skillnad på bilarna nu och jämfört med min tid. Det räcker bara att man ser på chassi, däcken och motorerna så ser man vilken utveckling som det har varit, säger Lill-Lövis.
Han minns bilarna från sin egen tid på banorna. Visst är tekniska framsteg bra, men det går ändå inte att låta bli att vara lite nostalgisk om man är en gammal racingstjärna.
– Allt är mycket mer sofistikerat i dag, kanske både på gott och ont, säger Lill-Lövis
Ändå tror Lill-Lövis att han skulle bli en bra racingförare även med dagens teknik. Enligt honom handlar det inte bara om bilen, lika mycket hänger det också på föraren.
– Det krävs andra skickligheter idag, men alla bra förare är kapabla att adaptera till den bil dom kör, så troligen hade det varit ungefär samma, likaväl som dagens förare skulle kunna adaptera att köra bilarna från den tiden också, säger Lill-Lövis.
Han sticker inte under stolen med vilken av vår tids Formula 1-förare som är hans favorit.
– Min favorit är nog Lewis Hamilton, han är en av de få som kan, avslutar Lill-Lövis.
(Foto bilden ovan t v Wikipedia United Autosports – Johansson3, bilden till höger Red Bull Content Pool / Getty Images)
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.