Larmrapport: Timslånga köer för att ladda elbil: ”Blir skilsmässoboom”

Försäljningen av elbilar i Sverige slår rekord. 
Nu kommer larmrapporterna om att laddningsnätverken inte räcker till – bilister kan tvingas köa i timmar. 
– Jag fick lova familjen att vi aldrig skulle ta en elbil på en 50-mila resa igen.  Ska vi gissa på en skilsmässoboom första kvartalet 2022? skriver ViBilägares Nils Svärd. 

Senaste månaderna har försäljningen av elbilar boomat i Sverige. I december blev Volkswagen ID.3 den mest registrerade bilen i Sverige och i april vann Volkswagen ID.4 registreringsligan. Dessutom är 3500 Skoda Enyaq och lika många Ford Mustang Mach-E på gång ut på vägarna. Och det är bara början, framåt hösten kommer Audi, Kia och Hyundai ut med 1000-tals nya elbilar. 

Nu kommer de första larmen om trängsel på laddstolparna längs vägarna och att Sverige måste öka takten i utbyggnaden av laddningsnätverken.  

Tidningen ViBilägares reporter Nils Svärd rapporterar om långa köer under en resa under Kristi Himmelfärd. Långresan med elbil tog flera timmar längre än den borde ha gjort.

– Med hällregn och begränsade bensträckare förvandlades resan till en utmanande strapats. Kroppen protesterade efter timmar av stillasittande. Barnen i baksätet protesterade ännu högre, skriver reportern.

Han fick dessutom lova familjen att aldrig mer åka på långresa i elbil. Dessutom varnar han för en boom av skilsmässor bland elbilsägare år 2022. 

CarUp har sökt ledningen för laddningsnätverket Ionity för en kommentar till uppgifterna om kökaos.  De som kör Tesla rapporterar att den än så länge fungerar betydligt smidigare vid märkets superchargers.

Ionity har tidigare fått kritik för att det kan vara dyrare att ladda elbilen på långresa än att tanka bensin, i alla fall om du saknar ett abonnemang. I augusti förra året kallade energiminister Anders Ygemans till sig laddningsbolagen för att få en enhetlig betalningslösning för laddning på plats. Kanske är det dags för ett nytt möte nu.