Hela 82 procent av de svenska bilisterna åker runt med släckta bakljus på dagtid. Trots att tre av fyra tror att de är tända. Detta trots att släckta bakljus ökar olycksrisken.
En ny studie från VTI visar att miljontals svenska bilister kör runt med släckta bakljus varje dag, något ViBilägare var först med att uppmärksamma. VTI-studien som gjorts med fältobservationer visar att 82 procent av bilarna har släckta bakljus under dagtid. Samtidigt tror 76 procent av 9300 svarande att de kör med tända lyktor. Siffran är betydligt högre än vad en tidigare rapport från M visat.
Bakgrunden är en EU-lag från 2011 som gör det lagligt att köra runt med DRL-ljus (Daytime running lamps) fram och släckta lampor bak i dagsljus. Tanken är att regeln skulle spara el och bränsle, men med moderna LED-ljus är besparingen högst minimal.
LÄS MER: Idioti att göra bilar som släcker bakljusen
VTI-studien visar att tända baklyktor direkt får oss att hålla nio centimeters större avstånd från en stillastående bil. Vad det betyder för uppmärksamheten och bromssträckan är inte klarlagt.
– Skillnaden är signifikant och kan innebära skillnaden mellan tillbud och olycka, mellan liv och död, om föraren plötsligt svänger ut eller ett barn hoppar ut ur baksätet. Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren Björn Lidestam som är ansvarig för studien.
Slutsatsen i rapporten är att lagstiftningen borde ändras och att krav på tända bakljus i dagsljus borde återinföras. Idag har många moderna bilar sensorer som slår på ljuset automatiskt när det börjar bli mörkt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter