Lagonda Taraf – världens dyraste sedan någonsin

Här är världens dyraste sedan genom tiderna, byggd i endast 120 exemplar och en snygg leksak för superrika oljeshejker.
– När Aston Martin Lagonda Taraf var ny kostade den nio miljoner kronor, dubbelt så mycket som en Rolls-Royce Phantom, säger motorexperten Doug DeMuro.
I Los Angeles, USA, finns nu ett begagnat exemplar som du kan titta närmare på i videon.

Lagonda Taraf skapades 2014 av Aston Martins avdelning för specialprojekt, samma team som ligger bakom bl a superbilarna Vulcan och Vantage GT12. Taraf skulle däremot skilja ut sig genom att vara världens lyxigaste – och dyraste – sedan. Den hisnande prislappen: en miljon dollar.
Från början var det tänkt att bilen bara skulle säljas i Mellanöstern till oljeshejker med miljarder på bankontot, men även de rika i Europa ställde sig i kö.

Det är sällan vi vanliga bilintresserade får chansen att bekanta oss närmare med Taraf (som betyder “största lyxen” på arabiska), och därför har den amerikanske motorexperten Doug DeMuro fått mycket uppmärksamhet för sin video på Youtube nyligen. Han nosade nämligen fram att en handlare i Los Angeles just fått in ett begagnat exemplar. Doug går noggrant igenom underverket och får t o m testa bilen på de trafikerade motorvägarna. Vi får hoppas att det finns ett hyggligt försäkringsbolag som Doug kan luta sig emot i händelse av en buckla i den dyrbara karossen.
– Jag kan konstatera att för priset av en Taraf kan jag köpa TVÅ Roll-Royce Phantom. Så är världens dyraste sedan värd sitt pris? frågar sig Doug.

I videon ger han svaret.
– Visst är bilen rymlig, lyxig och bekväm att köra. Men EN MILJON dollar?? Nä, man betalar inte så mycket för lyxen utan mer för bilens unikitet och för stylingen. Motorn är likadan som i en Aston Martin Rapide, det vill säga en V12-motor på sex liter.
– Jag ger visserligen högsta betyget 10 för styling, och det har jag aldrig gett till en sedan. Och bilens coolhetsfaktor får också högt betyg, 9 av 10.

547 hästkrafter skickar iväg den 5,4 meter långa bilen (lika lång som Rolls-Royce Ghost) 0-100 km/h på drygt 4,4 sekunder. Toppfarten sägs ligga på 322 km/h, men det lär inte vara många ägare som vill pressa sin niomiljonersbil i den hastigheten.
Och Doug DeMuro ger ganska lågt betyg till bilens prestanda och känsla på vägen. 
Men han erkänner att det var roligt att få köra världens dyraste sedan i någon timme.