Fler vill ha en egen bil under coronapandemin.
Mest ökar bilförsäljningen i Stockholm och bland kvinnor.
– När coronaviruset började spridas i Sverige ökade efterfrågan på privata fordon kraftigt och detta kunde inte matchas av nybilshandeln, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Försäljningen av begagnade bilar ökar igen. Efter två år med minskad försäljning gjordes 28 681 fler ägarbyten 2020 jämfört med 2019 (+2,2 %). Ökningen kom framför allt i det tredje kvartalet då det såldes fler fordon än någonsin tidigare. Detta visar utdrag från Bilregistret som Kvdbil sammanställt via Vroom.
Den ökade försäljningen kommer samtidigt som coronapandemin och en starkare krona slagit hårt mot exporten. Under 2020 minskade de utländska köpen med 16,7 procent. Ändå är det just coronaviruset som pekas ut som bakomliggande förklaring till lyftet.
– När coronaviruset började spridas i Sverige ökade efterfrågan på privata fordon kraftigt och detta kunde inte matchas av nybilshandeln som drabbades av stora leveransproblem när delar av Europa stängde ner. Att en begagnad bil är mer prisvärd än en ny tror jag också har gynnat andrahandsmarknaden, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Medan ägarbytena bland männen ökade med 0,6 procent var ökningen hos kvinnorna hela 4,9 procent.
– Kvinnor åker kollektivtrafik i högre utsträckning än män. När nu många svenskar förändrat sitt resande är det naturligt att den största ökningen av bilköp sker bland kvinnor, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Störst var ökningen för plug-in hybrider och elhybrider.
– Vi börjar se effekterna av att nyförsäljningen av miljöbilar tagit fart. Andrahandsmarknaden för plug-in hybrider och elbilar kommer växa enormt de närmaste åren. Detta är viktigt för att vi ska kunna fasa ut äldre koldioxidtunga fordon, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Försäljningsstatistik begbilsmarknaden 2020
Län | 2020 | 2019 | Förändring (%) |
Stockholm | 246 016 | 229 672 | +7,1 |
Uppsala | 47 942 | 46 626 | +2,8 |
Södermanland | 45 565 | 46 129 | -1,2 |
Östergötland | 62 948 | 63 117 | -0,3 |
Jönköping | 52 474 | 52 512 | -0,1 |
Kronoberg | 31 148 | 31 493 | -1,1 |
Kalmar | 39 814 | 39 583 | +0,6 |
Gotland | 9 212 | 8 806 | +4,6 |
Blekinge | 23 108 | 23 917 | -3,4 |
Skåne | 194 839 | 187 919 | +3,7 |
Halland | 45 298 | 44 623 | +1,5 |
Västra Götaland | 218 297 | 216 345 | +0,9 |
Värmland | 47 064 | 47 640 | -1,2 |
Örebro | 49 325 | 49 083 | +0,5 |
Västmanland | 42 355 | 41 964 | +0,9 |
Dalarna | 47 094 | 46 957 | +0,3 |
Gävleborg | 44 217 | 44 085 | +0,3 |
Västernorrland | 39 465 | 38 845 | +1,6 |
Jämtland | 21 127 | 20 865 | +1,3 |
Västerbotten | 37 038 | 35 865 | +3,3 |
Norrbotten | 38 913 | 38 599 | +0,8 |
Län saknas | 515 | 448 | +21,5 |
Summa | 1 383 774 | 1 355 093 | +2,2 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter