Här får Pepsi Teslas första elektriska lastbil av Elon Musk. Lastbilen uppges ha en räckvidd på 80 mil – men får kritik för att bara orka transportera chips.
– Inte särskilt imponerande – att flytta en last chips kan inte på något sätt sägas vara ett definitivt bevis på konceptet, säger analytikern Oliver Dixon.
Fem år efter avtäckningen och kraftigt försenad levererar Tesla den fösta Tesla Semin till läsk- och snacksföretaget Pepsi. Elon Musk lämnade över bilen på ett stort leveransevent i Texas under natten mot fredag 2 december.
Frågtecknen runt trailerdragaren Tesla Semi är många, och Elon Musk gav inga svar. Det är fortfarande en gåta vad bilen kostar, hur mycket last den får dra och hur många som ska produceras. Musk lovade i alla fall att den ska minska utsläpp och slå dieselriggar i kraft och säkerhet. Enligt Tesla är dieselriggar en procent av USA:s fordonsflotta, men står för 20 procent av utsläppen.
– Om du är en lastbilschaufför och du vill ha den mest dåliga riggen på vägen, så är det den här, säger Elon Musk som för en kväll hade lämnat Twitter.
Elon Musk uppgav förra veckan att en Semi med en fordonsvikt på 36,7 ton körde 80 mil i testkörning. Men Tesla har fått kritik för att de inte uppgav hur mycket som var fordonsvikt och hur mycket som var last. Nu attackeras Tesla Semi av skeptiska analytiker. Tidigare har Daimler sagt att bilen bryter mot de fysiska lagarna.
– Inte särskilt imponerande – att flytta en last chips kan inte på något sätt sägas vara ett definitivt bevis på konceptet, säger Oliver Dixon, senioranalytiker på konsultföretaget Guidehouse till Reuters.
När bilen presenterades uppgav Tesla att den billigaste versionen med en räckvidd på 48 mil skulle kosta 1,5 miljoner kronor och versionen med 80 mils räckvidd 1,8 miljoner. Vad priset verkligen blir är okänt, men Teslas ordförande Robyn Denholm har sagt att Tesla ska bygga 100 Semi i år. Troligen levereras samtliga till Pepsi som beställt 100 bilar.
Tesla Semi använder tre elmotorer från personbilen Tesla Model S Plaid, motorerna är så starka att endast en motor behöver driva i motorvägshastighet. Enligt Elon Musk är ”kraften galen i förhållande till en diesellastbil”.
– I grund och botten är det som en elefant som rör sig som en gepard.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter