Svensk bilbesiktning får bottenbetyg i ny rapport. Nu kommer hårda krav på Transportstyrelsen att skärpa kraven och göra stora ändringar.
Branschen är i smått uppror. De vill se snabba och omdanande förändringar av besiktningen. Allra helst när det kommer till kontrollen av reningssystem från förbränningsmotorer. Här har Sverige halkat efter övriga EU. Allra helst vill besiktningsbranschen kunna mäta partikelutsläpp från dieselbilar.
– Många kör runt med till exempel urkopplad Adblue, det är ett miljöbrott. Men vi har inga verktyg att mäta dem med. I till exempel Tyskland och Nederländerna har man det och enligt EU:s föreskrifter ska det finnas, men ändå har vi inte det i Sverige, säger Tord Fornander.
Transportstyrelsen arbetar med ett förslag på ändrade regler för kontrollbesiktningar. Men arbetet har dragit ut på tiden. Under det arbetet har besiktningsbolagen blivit allt mer otåliga.
– Det pågår ett föreskriftsarbete för att uppdatera ett antal föreskrifter om bland annat kontrollbesiktning. Det pågår även dialoger med besiktningsbranschen och intresseorganisationer, säger Karolina Häggkvist, pressansvarig på Transportstyrelsen.
LÄS MER: 60 000 bilar kan fällas i besiktningen

Besiktningsbranschen har redan vässat pennan. Man kommer säkert att ha en del åsikter om det nya förslaget. Allra helst när det kommer till partikelmätning.
– Det ska komma ett förslag på nya föreskrifter nu, vi väntar på en remiss. Vi kommer att ha åsikter, säger Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen.
Men det är inte bara utsläppen som besiktningsbranschen vill kunna kontrollera. Vi får allt fler elbilar på våra vägar. Det innebär en ny teknik som branschen inte har instrument för att kontrollera ännu.
– På elbilarna finns ny teknik som batterier, de skulle också behöva kontrolleras. Därför vill vi ha utökade kontroller av elbilar, säger Tord Fornander.
Besiktningsbranschen är kritiska mot hur det svenska systemet är utformat. Man pekar på andra EU-länder
– Det är såklart ett kraftigt underbetyg till Sverige att vi fortfarande inte har infört partikelräkning, som bevisligen skulle ha medfört att de mest miljövidriga bilarna, som står för de största utsläppen, stoppas, säger Tord Fornander.
Enligt branschen godkänns mängder med bilar i Sverige som skulle fått underkänt i andra EU-länder. Därför kräver nu fordonsbesiktningsbranschen att Transportstyrelsen tar krafttag. Enligt branschen har Sverige halkat efter övriga EU-länder.
– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Carolina Häggkvist, pressansvarig på Transportstyrelsen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.