Kort räckvidd för Volvo och Polestar i amerikanska myndighetstestet

Här är myndighetstestet som är en besvikelse för elbilarna Volvo XC40 Recharge och Polestar 2.
Amerikanska Energimyndigheten EPA anger en räckvidd på 335 km för Volvon, Polestar uppges komma lite längre: 375 km. 
Båda siffrorna är nästan 100 km lägre än tillverkarnas officiella WLTP-siffror. 

I förra veckan startade serietillverkningen av elbilen Volvo XC40 Recharge. Volvo har uppgett en räckvidd på 400 km, enligt WLTP som är den officiella siffran i Europa. 

Amerikanska EPA är nu färdiga med sina tester, och resultatet kan tyckas en aning nedslående för Volvo. EPA anses allmänt ligga närmare verkligheten är WLTP, ibland är testet så tufft att bilarna går längre i verklig körning. 

Enligt EPA kommer Volvon inte längre än 335 km på en full laddning trots det relativt stora batteriet på 78 kWh. Anledningen är att bilen är törstig på ström. Bilen sägs dra 265 Wh/km i en blandad körcykel. Den höga förbrukningen kan hänga ihop med att bilen både är tung och har ett relativt högt luftmotstånd med sin trubbiga front och höga kaross. 

Polestar 2 bygger på samma teknik som Volvos elbil, den så kallade CMA-plattformen. Inte heller Polestar fick något vidare resultat hos EPA. Bilen kom 375 km, jämfört med Polestars egna WLTP-siffra på 470 km. Huvudkonkurrenten Tesla Model 3 Long Range AWD kom betydligt längre i samma test, 518 km. 

Enligt EPA förbrukar Polestar 2 30 procent mer energi än Model 3 Long Range AWD; 227 Wh/km i blandad körning. 

Kanske är EPA:s räckviddssiffror pessimistiska i underkant, men få förare torde nå WLTP:s siffror i verklig körning, särskilt inte under en svensk vinter.