Kör tills Tesla Cybertruck dör – så långt kom den

Tesla Cybertruck sades få 80 mils räckvidd vid premiären. När bilen kom var den officiella siffran 51 mil enligt EPA-normen. Nu har det första räckviddstestet med bilen i verklig trafik gjorts. 

Det tog fyra år från världspremiären till de första leveranserna av Tesla Cybertruck. Orsaken är att bilen innehåller en mängd ny banbrytande teknologi. Bland annat är den tillverkad i rostfritt stål och har steer-by-wire, styrning utan rattstång. 

Vid presentationen 2019 sades räckvidden för den dyraste versionen med tre motorer bli 80 mil. Men när de första bilarna lämnades över till kunder fyra år senare hade siffran krympt till 51 mil. En nödlösning är att det går att köpa till ett batteri och lägga på flaket, men det kostar 167 000 kronor extra. Då blir räckvidden 75,6 mil. 

Nu har i alla fall det första räckviddstestet i verkligheten gjorts med Cybertruck, utan extra batteri. Bilen kördes på motorväg i 112 km/h med fulladdat batteri tills räckviddsmätaren var nere på noll och bilen inte gick att köra längre. Bilen kom 40,9 mil, vilket är 21 procent under EPA-siffran på 51,1 mil. 

Testet gjordes dock i en temperatur av endast fyra grader, och bilen hade terrängdäck. I lägre fart, högre temperatur och med snällare däck är det inte otroligt att den kan komma nära den officiella EPA-räckvidden. Du kan följa hela testet på över fem timmar i en youtube-video från Out of Specs.