Christian von Koenigsegg avslöjar nya okända detaljer om sin bakgrund i ”Sommar i P1”. Karriären började med att trimma mopeder i Djursholm i ungdomsåren. Som 22-åring startade han sportbilsföretaget Koenigsegg.
– Jag var inte dummare än att jag förstod att man skulle skratta åt mina drömmar. Det spelar ingen roll vem du är och vad du kommer ifrån om du som människa gör allt du kan varje dag.
Under lördagen den 2 juli sommarpratade Christian von Koenigsegg i ”Sommar i P1” på sin 50-årsdag. Historien om hur han började drömma om att bygga sportbilar efter att som barn sett den tecknade filmen ”Flåklypa Grand Prix” på bio är välkänd. Men Koenigsegg avslöjade också hur han började motorkarriären med att trimma mopeder i Djursholm.
– Jag köpte en moped som jag trimmade, snyggade till lite och sedan sålde. Så höll det på ett tiotal gånger fram till min 15-årsdag. Jag blev lite känd som Djursholms mopedtrimmare. Det hade inte någon högre status där, men kul hade jag och jag lärde mig teknik och affärer. Jag lyckades nästan alltid byta upp mig till från en enklare moped till en finare, berättar Christian von Koenigsegg.
Redan som 19-åring startade han sitt första företag för att tjäna ihop startkapital för att kunna börja bygga sportbilar.
– En enklare verksamhet med allt från postorderförsäljning av parfymer till export av kyckling och kulspetspennor. Vad som helst som jag kunde hitta billigare än vad jag kunde sälja det för.
Efter tre år var det dags att börja med bilar. Han började rita den första bilen i Windows 3.11 med programmet Paint.
– Efter någon månad hade jag de första skisserna. Hade jag kunnat starta en vanlig bilfabrik i stället för handbyggda svindyra sportbilar hade jag gjort det, men det var inte möjligt. Det gick inte att göra billiga bilar och få det att fungera ekonomiskt om jag skulle överleva.
Sedan berättas en otrolig historia med både motgångar och framgångar om hur företaget gick från sin första prototyp till att tillverka världens mest fantastiska sportbilar, men den historien får du höra här. Christian von Koenigsegg berättar att företaget idag satsar på att låta enskilda individer växa och utvecklas. Den första som ritade en stor del av Koenigseggs bil var truckförare, men visade sig vara duktig på att göra tvådimensionella ritningar.
– Jag har genom åren hela tiden pushat dem som varit med att gå utanför sin comfort zone. Motortestare som blir mjukvaruprogrammerare som sedan uppfinner nya sätt att styra motorer. Lantbrukare som blir mekaniker och som blir de bästa showcarbyggarna i världen.
Och tids nog kommer Koenigseggs rytande motorer ersättas med elmotorer.
– Den tiden kommer nog när även vi gör egna elbilar. Trots att det inte är vad sportbilskonässörerna frågar efter. Ljudet får vi kompensera med andra spännande detaljer.
Till sist skickar Christian von Koenigsegg några kloka ord till den som vill förverkliga sin drömmar.
– Man kan inte misslyckas om man aldrig ger upp.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter