Koenigseggg ger sig in på ett helt nytt område. Hyperbilsmärket släpper Ghost Gleam och hoppas att bilvårdsprodukter ska vara en glänsande idé.
– Det hela började med att mina två söner började tvätta bilar väldigt mycket, säger Christian von Koenigsegg.
Koenigsegg har hittills levererat knappt 250 bilar sedan grundandet för 30 år sedan. Men varumärket är gigantiskt och kulten runt bilarna drar miljontals likes och följare. Trots att bilarna kostar långt över 30 miljoner och exkluderar merparten av världens köpare känner sig många inkluderade av magin runt bilarna. Nu väljer Koenigsegg att bredda varumärket och sätter det ikoniska spöket, med rötter från F10 i Ängelholm, på bilvårdsprodukter.
Produkterna hade premiär på bileventet The Aurora i Båstad och kommer att börja säljas globalt i september. Koenigsegg uppger också att de kommer att användas i deras fabrik och hos alla Koenigsegg-återförsäljare. Satsningen görs i samarbete med svenska succéföretaget Tershine som har startat en bilvårdskult. Allt började med att Koenigseggs söner ville ha perfekt puts på bilarna hela tiden.
– Mina söner började tvätta bilar väldigt mycket. De berättade att Tershine är värsta grejen. Jag började förstå vad de är, och att de har ett miljötänk som är bra. Vi började använda det i produktionen och kan skräddarsy alla produkter. När vi börjar specialutveckla produkter kom min son Sebastian på att vi kan utveckla något som är en förlängning av Koenigsegg som betyder något och som alla kan använda, säger Christian von Koenigsegg till Carup.
Produkterna kommer att heta Ghost Gleam och sägs vara fria från PFAS, VOC och andra skadliga ingredienser. Bland annat kommer det att släppas schampo, alkalisk avfettning, sprayvax och snabbtvätten Pitstop. Prismässigt ska det vara marginellt dyrare än vanliga bilvårdsprodukter.
Den internationella lanseringen startar när produkterna visas upp på Goodwood-festivalen i England nästa vecka.
– Det har varit ett jädra intresse på bara 24 timmar sedan vi släppte den. Vi får se hur det går, det är framförallt avsett för våra egna bilar, säger Christian von Koenigsegg.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter