F1-bossens nya Koenigsegg – mest extrem nånsin

Koenigsegg avslöjar en ny specialmodell – en sensationell blandning mellan Agera och Jesko. Aldrig någonsin har en Koenigsegg haft fler hästkrafter i förhållande till vikten. 
– Den mest extrema bilen vi har byggt någonsin, säger Christian von Koenigsegg. 

Formel 1-generalen och FIA-presidenten Mohammed Ben Sulayem kom till Koenigsegg med ett specialuppdrag. Han vill göra något alldeles extra av sin favoritbil i ett specialprojekt – en Koenigsegg Agera RS. Bilen sändes till Ängelholm och Christian von Koenigsegg och hans magiska team fick mer eller mindre fria händer. 
– Det blev vildare och vildare. Mohammed Ben Sulayem erbjöd oss också att använda hans bil i utvecklingen av Koenigsegg CC850, berättar Christian von Koenigsegg. 

Koenigsegg Chimera var född – en extrem specialmodell. Bilen har chassi och kaross från Agera RS, men motor och LST-växellådan har hämtats från Koenigsegg Jesko. Dessutom finns det möjlighet att växla bilen manuellt med växellådan från Koenigsegg CC850. En fullständigt unik bil för FIA-chefen och Formel 1-generalen, som premiärvisades på bileventet The Aurora i Båstad. 
– Christian har skapat ett monster. Jag såg transmissionen från CC850 och fick idén, jag frågade och de sa ja, säger Ben Sulayems son på premiären när Christian von Koenigsegg lämnade över bilen. 

Agera-chassit är cirka fem centimeter kortare än dagens Jesko, dessutom betydligt lättare. Eftersom bilen har 1600 hästkrafter har den ett sensationellt viktförhållande. Agera RS väger vanligen drygt 1300 kg.
– Den har det högsta kraften i förhållande till vikten av alla bilar vi har byggt. Den mest extrema bilen vi någonsin har gjort, säger Christian von Koenigsegg. 

Dessutom finns möjligheten att växla den på tre olika sätt: Manuellt, med paddlar och automatiskt. Den unika manuella tekniken är hämtat från jubileumsbilen CC850. 
– Manuellt är magiskt när kurvorna kommer, det är mer engagerande och sätter verkligen föraren på prov. Det känns som att bilen blir ett skal på din kropp. Men vi har sett att på banan vill man ha båda händerna på ratten för att få full kontroll. Då är det bra att ha möjlighet till båda, säger Christian von Koenigsegg. 

LÄS MER: