Stor bensinmack försvinner – jämnas med marken

En stor klassisk bensinstation nära E4:an är dödsdömd. Shellmacken vid Lindhagensplan i Stockholm kommer att rivas. 
– Vi fick beskedet för ett par månader sedan, säger en av de anställda. 

En efter en försvinner bensinmackarna från centrala Stockholm. Nu går ännu en mack i graven. Shellmacken på Kungsholmen vid Lindhagensplan nära Essingeleden ska jämnas med marken. Marken där macken står behövs för den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Istället för bensinstation blir det en arbets- och servicetunnel som mynnar ut på tomten. 

Nu ska bara politikerna i nämnden fatta beslutet. Sedan är det en tidsfråga när den klassiska macken går i graven.
– Vi hade så klart gärna velat vara kvar på Kungsholmen för att fortsätta tillgodose våra kunders behov, men vi har samtidigt full förståelse för att vårt samhälle förändras och att till exempel både kollektivtrafiken såväl som bostäder behöver byggas ut, säger Faisal Ouahid på St1 som tagit över macken från Shell.

Screenshot

Personalen på Shell på Lindhagensplan är informerad, men har ingen aning om vad som kommer att hända. 
– Vi fick beskedet för ett par månader sedan, men sedan dess har ingen sagt något till oss, säger en av de anställda. 

Den här macken har drivits av Shell sedan urminnes tider. Men Shell har sedan förra året blivit en del av St1 och butikerna drivs istället av olika franchiseföretag som Ploq. Snart kommer bensinstationen att börja rivas och för de anställda väntar en osäker tid.
– Vi hoppas kunna få jobb på något annat ställe, men än så länge vet vi inget och ingen säger något heller, säger den anställde. 

De flesta som kört bil i Stockholms innerstad känner till Shellmacken på Lindhagensplan. Det är en av få bemannade mackar som funnits kvar mitt i smeten. För tre år sedan revs den k-märkta macken vid Birger Jarlsgatan 68. Den byggdes 1936 i klassicistisk stil med Sven Wranér som arkitekt.

Men till skillnad från Circle K på Birger Jarlsgatan har kulturhistorikerna ingen åsikt om att riva den. 
– Shellmacken på Kungsholmen är gråklassad och det innebär att den inte har tillräckligt höga kulturhistoriska värden, säger Anna Måhring.

Enligt avtalet kan tomten sägas upp från den första oktober i år. Sedan har man fram till 2030 på sig. Men det kan gå mycket snabbare än så. Enligt personalen på macken kan det bli tal om stängning redan till hösten.

Efter rivningen kommer det bara att finnas en enda bemannad bensinmack kvar i Stockholms innerstad. Det är Preemmacken som ligger vid Norr Mälarstrand, en bit nedanför Stadshuset.
– Vi har inga planer på att stänga den, istället så håller vi på att bygga ut med en cafédel mot vattnet, säger Mattias Holmqvist på Preems presstjänst.

Bensinmackarna betyder mycket för svenskarna. En gång i tiden var det en pump och en gammal farbror i skitig overall som sålde tändstift, motorolja, dammigt godis och porrtidningar. I dag har det blivit likriktade restaurangkedjor som bjuder in kändiskockar för att koka ihop ganska spännande och saltade recept på korvsmet.

Bilarna började dyka upp i Sverige i slutet av 1800-talet. Men då drevs de oftast av ånga eller el. Det var inte förrän under 1910-talet förbränningsmotorn slog igenom. Effekterna blev enorma och en oljeboom i USA som förändrade ekonomiska grundvalar.

En av de första bensinstationerna i Sverige startades 1913 vid Midsommarkransen i Stockholm. Det var Oscar Andersson, Nils Petter Matthiasson, Gunnar Collin och Helmer Key som slog samman sina begynnelsebokstäver och startade företaget MACK. Oscar hade uppfunnit en bensinpump och de andra tyckte det var ett spännande initiativ. Snart växte företaget och man blev ledande på att installera bensinpumpar i hela Sverige. Under 1930-talet kom ordet “mack” att användas i folkmun som en benämning på en bensinstation. 
LÄS MER: