Nu är det klart: Volvos och Northvolts nya jättefabrik hamnar i Göteborg.
Fabriken i Torslanda kostar 30 miljarder att bygga ger 3000 nya jobb. Varje år byggs batterier till 500 000 elbilar.
– Bygget av denna gigafabrik i Göteborg är ett avgörande steg, säger Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt.
Volvo Cars och Northvolt väljer Göteborg som platsen för bygget av en ny batterifabrik som beräknas tas i drift 2025. Fabriken kommer att skapa upp till 3 000 nya jobb och komplettera det planerade FoU-centret som de båda företagen tillkännagav i december som en del av en investering på cirka 30 miljarder kronor.
Bygget av fabriken påbörjas 2023 och kommer att producera nästa generations avancerade battericeller, speciellt utvecklade för att användas i nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar.
Fabriken kommer att ha en potentiell årlig cellproduktionskapacitet på upp till 50 gigawattimmar (GWh), vilket motsvarar batterier till närmare en halv miljon bilar om året.
Placeringen av fabriken i Torslanda, Göteborg, ger fördelar i form av en direktväg in i Volvo Cars största bilfabrik, tillgång till infrastruktur, en stark pipeline av förnybar energiförsörjning och relevant arbetskompetens, och genom sin närhet till både Volvo Cars och Northvolts FoU-enheter.
– Vårt samarbete kring battericeller med Northvolt är mycket viktigt för våra strategiska ambitioner inom elektrifiering. Vi är fast beslutna att bli ledande i segmentet premium-elbilar och att endast sälja renodlade elbilar senast 2030.
, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd.
– Bygget av denna gigafabrik i Göteborg är ett avgörande steg, både för en fortsatt förvandling av en av mest dynamiska fordonsregionerna i världen, och för att bli en ledande global leverantören av hållbara batterier, säger Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt.
Fabriken ska drivas med fossilfri energi, med fokus på att driva förnybar energikapacitet i regionen, och fabriken kommer att integrera tekniska lösningar som prioriterar cirkularitet och resurseffektivitet.
Samriskföretaget för tillverkning av battericeller mellan Northvolt och Volvo Cars kommer att bli en betydande aktör inom europeisk battericellsproduktion och kommer även att vara en av de största produktionsanläggningarna för battericeller i Europa. Volvo Cars och Northvolt har utsett den före detta Tesla-chefen Adrian Clarke som chef för produktionsbolaget.
FoU-centret, som kommer att tas i drift under 2022, kommer att skapa några hundra nya arbetstillfällen i Göteborg. Sammantaget kommer den nya batterifabriken och FoU-centret att behöva en rad kompetenser, och joint venture-bolaget rekryterar därför aktivt högkvalificerade ingenjörer och teamledare för att driva projektet framåt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter