Nu bygger kinesiska jätten CATL ytterligare en batterifabrik i Europa. Tillsammans med krisdrabbade biljätten byggs en fabrik i Spanien.
Krisdrabbade biljätten Stellantis med märken som Peugeot, Citroën och Opel ska bygga en batterifabrik tillsammans med kinesiska CATL i spanska Zaragoza. Satsningen kostar 47 miljarder kronor.
Kommer Europa att kunna producera egna batterier är de stora frågan efter Northvolts kollaps. Kanske klarar vi det inte helt på egen hand. Kinesiska CATL är störst i världen och bygger nu sin tredje fabrik i Europa. Tillsammans med Stellantis ska de tillverka LFP-batterier i Spanien. Fabriken ska vara igång redan i slutet av 2026.
– Stellantis är engagerad i en koldioxidfri framtid och omfamnar alla tillgängliga avancerade batteriteknologier för att erbjuda konkurrenskraftiga elbilar till våra kunder, säger Stellantis ordförande John Elkann i ett pressmeddelande. Elkann är även tillförordnad vd sedan Carlos Tavares fått sluta.
Sedan tidigare har CATL två fabriker i Europa, en i Tyskland och en i Ungern. CATL levererar till många europeiska biltillverkare, bland annat Volvo Cars. CATL har tidigare dementerat uppgifter om att de vill ta över Northvolts fabrik i Skellefteå.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter