Kinesiskt kaos efter försäljningen av Saabfabriken. Direktör hoppar av Evergrande i protest.
– De har problem i Kina, det är tråkigt och det smittar av sig, säger Svante Andersson.
Han är företagsledaren som tagit över den gamla Saabfabriken i Trollhättan. Svante Andersson har hela tiden haft som ambition att få liv i en svensk industriell kulturinstitution.
– Vi har tagit över hela fastigheten, det är nog Sveriges största. Nu ska vi fylla den med liv och verksamhet, säger Svante Andersson.
Han har köpt hela kåken av kinesiska Evergrande. Biltillverkaren NEVS, eller National Electrical Vehicle Group som finns i Hong Kong är ett dotterbolag till dem. När NEVS släckte ner för gott i höstas gick Svante Andersson och hans investeringsbolag Stenhaga in och köpte den sista biten av Saabfabriken.
– Nu är de helt utköpta och vi rör oss framåt hela tiden. Jag tror att det här året kommer genombrottet. Vi sitter i slutdiskussionen på många stora avtal just nu.

Men försäljningen av Saabfabriken har skapat en storm i Kina. Evergrande slits av interna konflikter efter affären. Enligt ett pressmeddelande har en styrelseledamot hoppat av i protest mot beslutet att sälja. Svante Andersson vill inte gärna kommentera turerna. Han är istället glad över att äntligen få ta över hela bygget.
– Vi upprätthåller goda affärsrelationer. Även om vi tagit över hela fastigheten så finns det lite detaljer kvar att göra och de har väldigt många personer som kan mycket om fastigheter.
Stenhaga och Svante Andersson tänker väcka liv i Saabfabriken. Det gamla bygget står som ett monument i Trollhättan över en svunnen tid. För många av de boende är det lite sorgligt att behöva se det tomt och ödsligt.
– Vi har slutdiskussioner på många stora avtal just nu. Som ni förstår så kan jag inte säga något förrän det är signerat, men jag är väldigt optimistisk och allt känns väldigt bra.

Svante Andersson har arbetat länge med att få in nya företag i fabriken. Men åren har snurrat på och en del människor har börjat bli lite otåliga.
– Man måste tänka på att inte rusa fram. Sådana här stora projekt tar väldigt lång tid, man måste ha långsiktiga mål och inte ha brådska.
Stenhaga verkar inte alls bekymrad. Istället är de mycket optimistiska och ser fram mot 2025 där man kommer att skriva företagshistoria i Trollhättan.
– Det kommer att fyllas av stora och fina företag. Jag lovar att det kommer bli liv och verksamhet i lokalerna. Men tyvärr går det inte alls att säga vilken typ av verksamhet och företag det handlar om, det skulle inte vara rättvist innan allt är klart.
Samtidigt är Svante Andersson och hans Stenhaga i full gång med att projektera för ett nytt stort projekt i hemstaden Vara. Här har Svante tänkt förvara sin stora samling av speciella fordon.
– Det kommer också att bli hotell, konferenser, restauranger, jag hoppas att det kommer att göra något gott.
Svante Andersson tänker göra något nytt som lockar människor från när och fjärran. Det ska sätta hans barndoms Vara på kartan.
– Det ska inte bli som ett museum, inget dammigt. Kanske mer som en konstutställning. Det ska liksom kicka igång i kroppen när man ser sakerna, avslutar Svante Andersson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.