Kiachef: ”Bara en handfull kinesiska märken överlever”

Kia satsar stenhårt på att nå världstoppen med en sällan skådad elbilsoffensiv. Toppchefen Sjoerd Knipping tror att många kinesiska konkurrenter kommer att slås ut.
– Bara en handfull märken kommer att överleva, säger han. 

Kia fortsätter att flytta fram sina positioner på bilmarknaden och har ökat sin försäljning med 11 procent senaste året. Märket kommer med fyra nya elbilar i en sällan skådad offensiv. Allra först ut är nya Kia EV9 som har siktet inställt på att ta kunder från sjusitsiga konkurrenter som Volvo EX90, XC90 och Tesla Model Y. 

– Mer än hälften av köparna för EV9 kommer att tas från andra märken. Vi ska vara i toppen på segmentet, säger Kias produkt- och marknadsdirektör Sjoerd Knipping när Carup träffar honom under ett medieevent i Frankrike. 

Kia EV9 är en bil som i stor utrsträckning ska vinna över köpare från andra märken, enligt marknadsdirektören Sjoerd Knipping.

Kia EV9 är först ut bland fyra nya elektriska modeller som ska få Kia att gå från 600 000 bilar per år i Europa till 1,6 miljoner bilar globalt år 2030. Nyckeln i tillväxten är de nya mindre modellerna EV3, och EV4 samt SUV:en EV5. Senare kommer även EV2 som med riktigt lågt pris slåss mot nya kinesiska konkurrenter. 

Kia har själva gjort en varumärkesresa som många nya kinesiska konkurrenter idag drömmer om. Lågprismärket som licensbyggde Mazdabilar för 25 år sedan börjar ses som ett premiummärke. Med 15 nya kinesiska konkurrenter i Europa finns det fler bilmärken än någonsin på marknaden. Men Sjoerd Knipping räds inte de nya konkurrenterna.
– Vissa bilmärken kommer att försvinna. Bara en handfull märken kommer att överleva. Det är en väldigt konkurrensutsatt marknad vi verkar på, säger han. 

Kia har snart fem elbilar på marknaden med de nya EV3, EV4, EV5 och EV9.

Just nu snackas det mycket i branschen om att elbilarna för första gången på många år drabbats av en nedgång och att försäljningen kommer att falla. Kias marknadsdirektör avfärdar farhågorna om att försäljningen ska minska. 
– Generellt sett växer marknaden, det kommer att fortsätta. Frågan är bara med vilken fart tillväxten kommer att ske, säger Sjoerd Knipping.