Kaos när Koenigseggs nya 500-km/h-bil körs i stan

Vad skulle du göra om du precis köpt världens snabbaste bil? Ägaren till en splitterny Koenigsegg Jesko Absolut körde den till stan. Där blev det kaos med fans som ville fotografera 500 km/h-bilen. 

Koenigsegg har nu börjat tillverka toppfartsversionen av Jesko Absolut – en bil de siktar på att sätta hastighetsrekord med i år. 
– Vi planerar för att sätta nytt fartrekord redan i år, sade grundaren Christian von Koenigsegg nyligen till Carup. 
Det allra första serietillverkade exemplaret av Jesko Absolut har redan levererats till en köpare i Schweiz. Bilen toppar över 500 km/h när den körs på E85.

Vissa ägare av hyperbilar väljer att bara låta bilen bli en så kallad ”garage queen” och gå upp i värde utan att den körs. Men den nyblivna ägaren till Koenigsegg Jesko Absolut Le Mans hör absolut inte till dem. Han tog direkt världens snabbaste bil på en åktur till centrala Zürich. Bilen väckte så stor uppmärksamhet att det blev rena kaoset. Hundratals bilentusiaster samlades för att få en skymt av Koenigseggen när den fickparkerats och ta bilder. Andra bilentusiaster skyndade till med sina sportbilar. 
– Herregud, det här är helt galet, säger en person på filmen du kan se härintill. 

Koenigsegg Jesko Absolut har samma otroliga drivlina som Jesko Attack. En femliters V8-motor med dubbelturbo som ger 1625 hästkrafter när den körs på E85. Effekten går ner i marken via Koenigseggs patenterade Light Speed Transmission (LST) med nio växlar. Toppfartsversionen Absolut har en mer strömlinjeformad kaross än banversionen Attack som är optimerad för downforce. 

Dragkoffecienten är endast 0,278 och med den minimala frontarean, bilens utväxling och kraftkurva visar i simuleringar på en möjlig toppfart på över 500 km/h. Men det var något som inte definitivt inte gick att testa i bilköerna i Zürich, men som vi förhoppningsvis får se senare i år.
– Vi laddar för rekordförsök. Förhoppningsvis kan vi gå för rekordet redan i år. Vi letar just nu efter en raksträcka som är tillräckligt lång och där trafiken kan stängas av, det är inte helt lätt. Troligen blir det inte i Sverige, utan utomlands, säger Christian von Koenigsegg till Carup. 
LÄS MER: