Johans välbevarade Audi V8: “Ett fantastiskt exemplar”

Det här var något av det hetaste man kunde åka i början av 90-talet. Men visst drar en Audi V8 fortfarande blickarna till sig, trots att bilen blivit 30 år?
Se bara på Johan Sandells skinande exemplar – som nu fått ett eget avsnitt i kanalen Auditography.
“Ett fantastiskt bevis på hur man med mycket kärlek kan hålla en bil i otroligt bra skick” förklarar kanalen och visar upp Audin i en fem minuter lång video.

Fyrhjulsdriven, V8-motor, stor och lyxig. Det här var förfadern till dagens A8-modeller och Audis första försök på en lyxbil i den största klassen.
Det har hunnit gå 32 år sen modellen först presenterades och idag är det sällan vi ser bilarna ute på vägarna.
Men så finns det lysande undantag – som det här exemplaret från 1990. Det är faktiskt en svensk som äger bilen: Johan Sandell från Linköping.
Han har lagt upp många bilder på bilen på sitt Instagramkonto, men en bil upplevs ju bäst med motorljud, i synnerhet från en V8. Så Johan undrade om Youtube-kanalen “Auditography” ville komma och filma hans pärla. Svaret kom snabbt: “Absolut, vilken vacker bil!”

Auditography har genom åren specialiserat sig på att åka runt i Europa och filma vackra – och ofta tunade – Audimodeller. Det är en enkel, men uppskattad produktion: en kamera filmar ur olika vinklar och i full fart på vägen ackompanjerat av suggestiv musik.
Kanalens skapare och filmare förklarade hur han fick kontakt med Johan Sandell:
– När ägaren hörde av sig och undrade om jag ville visa upp hans Audi V8 i “legend-serien” behövde jag bara en sekunds betänketid. “Hell yeah” var mitt snabba svar!
– Jag är ett stort fan av den här Audigenerationen och det här exemplaret ser så häftig ut. En fantastisk maskin, som inte görs längre.

Det var med den här bilen som Audis resa med V8-motorer började. Motorn var i princip två sammanfogade fyrcylindriga 1,8-litersmotorer, som man normalt hittade i Volkswagen Golf GTI, och cylindervolymen var således 3,6 liter. Det ger 250 hästkrafter och 340 newtonmeter.
Som standard hade Audi V8 en femväxlad manuell låda och det ger en acceleration 0-100 km/h på ca nio sekunder.

Johan har lagt ner en del tid och pengar på bilen: ny lack, luftfjädring och bromsar, utblås i borstat stål, en DTM-centerslitter och fräckare fälgar. Audientusiaster noterar säkert också att baklyktorna är amerikanska.

Audi V8 (D11) quattro (1990)
Motor: V8 3.6 liters 250 hk/ 340 Nm
(finns även V8 4.2 liters 280 hk/ 400 Nm)
Acceleration 0-100 km/h: 3.6 liters: 9.0 sek, toppfart 232 km/h
Färg: Indigo pearl