Volvo Cars gör ett jätteryck på den globala bilmarknaden i april. Försäljningen ökade med 27 procent – mycket tack vare nya elbilen Volvo EX30. Kina fortsätter att vara ett sorgebarn.
Året har inletts starkt för Volvo Cars som noterar en ny toppsiffra i april. Den globala försäljningen landade på 65 838 bilar, en ökning med 27 procent jämfört med samma period förra året. Andelen elbilar utgjorde 26 procent under månaden. Hittills i år har Volvo Cars sålt 248 525 bilar globalt, en ökning med 16 procent jämfört med samma period 2023. En stor del av ökningen drivs av nya elbilen Volvo EX30 som fick elbilarna att öka med 93 procent.
– Det här resultatet visar att vi gör goda framsteg när det gäller vår guidning om en försäljningstillväxt på minst 15 procent för helåret 2024. Jag är också glad att se det positiva mottagandet från EX30-kunder när vi ökar leveranserna av bilen, såväl som den fortsatta tillväxten av våra elektrifierade modeller, säger Björn Annwall, kommersiell chef och vice VD på Volvo Cars.
I Europa steg försäljningen till 34 238 bilar för april, en ökning med 65 procent jämfört med samma period förra året. Nya EX30 blev den mest sålda modellen i regionen. Den viktiga Kinamarknaden är däremot fortsatt ett sorgebarn. Volvo Cars försäljning i Kina nådde 12 221 bilar, en minskning med 3 procent jämfört med april 2022. Försäljningen av elektrifierade modeller uppgick till 1 062 sålda bilar, en minskning med 16 procent jämfört med samma period förra året.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter