Tesla utklassar andra bilmärken i teknik. När 81 000 förare betygsatt teknikupplevelsen vinner Tesla överlägset, trots en mindre tillbakagång. Finesser som gestkontroll, ansiktsigenkänning och passagerarskärmar sågas av bilägare.
Nya bilar blir alltmer tekniktunga, men det är ingen självklarhet att det ska förbättra upplevelsen av bilen. Amerikanska JD Power har undersökt vad 81 000 förare tyckte om tekniken i bilar av 2024 års modell. Vissa nya finesser sågas av de flesta ägare.
Många gillar smart kontroll av klimatanläggningen baserad på AI. Däremot är det få som uppskattar gestkontroll för att styra funktioner. Inte heller har bilägarna förstått nyttan med ansiktsigenkänning och fingeravtrycksläsare. De löser problem som bilägarna inte haft. Många bilmärken har krånglande ansiktsigenkänning. Och för att styra bilen med gester måste du lära dig gesterna utantill.
Elbilsmärkena Tesla, Rivian och Polestar mäts inofficiellt eftersom de inte säljs i alla delstater, men de hamnar högst i mätningen. Tesla vinner en överlägsen seger före Rivian som slutar trea. Polestar kom på en fjärde plats med gamla Polestar 2. Koreanska Genesis, som inte säljs i Sverige, blev bästa fossilbilsmärke före Lexus och BMW.
En något förvånande slutsats är att få förare uppskattar de avancerade förarassistanssystemen biltillverkare lägger miljarder på. Många bilägare gillar till exempel kameror för döda-vinkeln, medan självkörning som tvingar dig att ha händerna på ratten får låg poäng.
En annan sak som sågas av förarna är passagerarskärmar. De löser ett behov som inte finns. Bara 10 procent av de amerikanska bilarna har passagerare i framsätet dagligen. Dessutom gör det bilen ännu mer komplex, eftersom många återförsäljare inte klarar av att berätta hur huvudskärmen fungerar, än mindre den nya sekundära skärmen.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter