En lågpris-elbil som är en blandning av en sedan och crossover. Det är Jaguar Land Rovers recept för att börja tjäna pengar igen.
– Vi ska tillverka enbart elbilar för att konkurrera med Tesla och Polestar, säger blivande vd:n Thierry Bolloré.
Storbritanniens största biltillverkare Jaguar Land Rover har haft flera kämpiga år: minskad efterfrågan på dieselbilar, försäljningsras i Kina och osäkerheten kring Brexit tvingade företaget till sparpaket på flera miljarder och 1000-tals anställda fick gå.
Och i våras slog coronapandemin till och gjorde det ekonomiska läget ännu värre.
Så det är inte till ett dukat bord som nye vd:n Thierry Bolloré kommer om några veckor. Fransmannen har varit vd för Renault och förklarar läget:
– Jaguar Land Rover är kända över hela världen för sitt mycket starka varumärke, utsökta design och enastående teknik. Det är ett stort privilegium för mig att leda företaget genom en av de mest utmanande perioderna i vår generation.
Nu får vi en första vink om hur Thierry Bolloré tänker sig rädda Jaguar Land Rover. Enligt sajten AutoExpress ska biltillverkaren bli ett renodlat elbilsföretag – och ta upp jakten på Tesla och Polestar.
Han vill hitta en modell som ska vara bättre och billigare än Teslas Model 3:
– En sån bil kan vara en blandning av en sedan och crossover, ungefär så som Polestar ser ut, säger han.
En sån bil kan snabbt ersätta modellen XE, som rasat 28 procent i försäljning det senaste året. Men Bolloré är inte så konkret att han nämner vilket pris som en ny lågpris-elbil kommer att landa på.
Dessutom spekulerar AutoExpress i att Jaguar kan göra en ännu mindre elbil, motsvarande BMW:s 1-serie eller X2.
Jaguar och BMW samarbetar redan idag i utvecklingen av elekstriska drivlinor.
Jaguars utvecklingschef Nick Rogers gillar sina nye vd:s visioner:
– Det vore fantastiskt med en liten Jaguar som drivs på enabrt el. Det är en position som skulle passa Jaguar och våra kunder verkar dessutom vilja att vi satsar hårt på elektrifiering.
Snabbfakta Jaguar Land Rover
Land Rover lanserades 1948 och slog igenom som britternas svar på den amerikanska jeepen.
Den ursprungliga Land Rovern (idag kallad Defender) var en robust och stor fyrhjulsdriven bil som än idag, i vidareutvecklad version, används av bland annat det brittiska försvaret. Land Rovern förknippas även med safaris och svårframkomlig terräng över hela världen.
Jaguar tog sitt namn under andra världskriget, men bildades redan 1922 under namnet Swallow Sidecar Company.
1946 utvecklade man modellen XK120 som inspirerades av BMW 328. När den lanserades 1948 blev den en omedelbar succé, och uppmättes som den snabbaste serieproducerade bilen av sin tid.
1 juni 2008 såldes Jaguar tillsammans med systermärket Land Rover till indiska Tata Motors.
Säljare var Ford som länge hade brottats med dåliga finanser och till slut blev man tvungna att göra sig av med flera av dotterbolagen, inklusive Jaguar och Land Rover.
Tata Motors har drivits av samma familj i snart 150 år. Nuvarande vd är Ratan Tata som haft posten sedan 1991 då han tog över efter J. R. D. Tata. Huvudkontoret ligger i Bombay.
Maths Nilsson är grundare av Carup.