Jaguar övergår till enbart elbilar – med skyhög prislapp. Nu visar Jaguar upp sina nya moderna logotyper. Den klassiska Jaguaren förvandlas och får galler. Bokstäverna JR i ultramodernt typsnitt är märkets nya monogram.
Nyligen meddelade Jaguar att de slutar sälja alla sina gamla modeller i Sverige. Nu visar märket upp de nya logotyperna som kommer att gälla när märket bara ska sälja elbilar. Den 90-åriga springande Jaguaren har numera ett galler av 16 linjer bakom sig.
Dessutom ändras typsnittet hur märket skriver Jaguar. Ytterligare en logotyp med två stiliserade JR har tillkommit. Senare i december ska vi få se den första elbilen från märket. Den billigaste bilen kommer att kosta från cirka 1,5 miljoner kronor.
– Jaguars rötter går att finna i originalitet. Sir William Lyons, vår grundare, menade att ”En Jaguar borde inte kopiera någonting. Vår vision för Jaguar idag bygger på just denna filosofi. Nya Jaguar är ett varumärke byggt runt sprudlande modernism, säger Professor Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer för Jaguar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter