Ukrainas svartlistning av ägaren Geely som krigssponsor är en mardröm för Volvo Cars i Sverige. Företaget framstår som känslokallt i sina kommentarer. Men Volvo är tvingade att följa en stenhård kinesisk linje och är förbjudna att ha egna åsikter i frågan.
Svenska försvaret hotar nu att uttala en bojkott – det kan få stora konsekvenser.
Jag äger själv en Volvo – får jag blod på händerna när jag kör bilen? Kanske inte, men jag kommer aldrig köpa en ny Volvo igen om inte Geely lämnar Ryssland.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Volvoägaren Geelys stora växande verksamhet i Kina har varit en mina som bara väntat på att brisera. Nu har Ukraina svartlistat Geely och nu är det plötsligt många som bryr sig, åtminstone i lilla Sverige. Om företag och allmänhet i Sverige på allvar börjar protestera och bojkotta Volvo kan det få uppmärksamhet utomlands med stora konsekvenser.
Officiellt sett struntar Volvo Cars och Geelys chefer i Sverige totalt i att Geely blivit en enorm vinnare på andra bilmärkens krigsbojkott och nu skickar in skattepengar i den ryska krigskassan. De iskalla officiella kommentarerna tyder på att de anställda mumsar i sig Marabou på fikarasten och helt struntar i om deras ägare säljer massor av bilar i Ryssland.
– Vi kommenterar inte på politiska frågor. Geely Holding följer de lagar och regler som gäller på de marknader vi befinner oss och det gäller de olika innehavsbolagen också, uppger Geely Sverige.
– Volvo Cars har upphört med all verksamhet i Ryssland, och vi står fast vid detta. Det är inte vår sak att kommentera beslut och åtgärder i andra företag, inklusive dotterbolag till våra aktieägare, uppger Volvos Cars i Sverige.
Jag tror inte alls de är så känslokalla som de verkar, sanningen är att de i det här fallet har en kinesisk munkavle på sig. Volvo Cars själva har sedan lång tid dragit sig ur Ryssland, och de anställda i Sverige mår i själva verket illa av att deras ägare blivit stor vinnare på kriget. Men med 82% ägande av Li Shufu törs ingen på Volvo säga vad de tycker. I det här fallet är det hård kinesisk censur av åsikterna som gäller.
Den påtvingade strutstaktiken kan slå tillbaka om myndigheter, företag och privatpersoner börjar protestera och bojkotta Volvos produkter. Nu utreder Försvarsmakten om de ska inleda en bojkott mot Volvo Cars, vilket kan få enorma konsekvenser och har stor symbolik. Hur länge kan Volvo Cars då säga att det inte är deras sak?
Skulle den svenska Försvarsmakten bojkotta Sveriges största arbetsgivare och enda stora bilproducent är det en stor symbolisk nyhet som kan få internationell uppmärksamhet och ge ringar på vattnet. Då riskerar Volvo Cars att få negativ uppmärksamhet i hela världen. Och risken är stor att Försvarsmakten kommer fram till en inköpsbojkott, då de redan bojkottar Marabou. Bojkotten mot Marabou har i alla fall fått Mondelez att göra vissa förändringar, så internationella jättekoncerner går att påverka.
Jag äger själv en ny Volvo elbil. Visst har jag vetat länge att Geely är inne i Ryssland, men svartlistningen får mig verkligen att reflektera. Får jag blod på mina händer när jag håller i ratten? Kanske inte, men plötsligt känns det inte alls lika bra att köra och äga bilen. Och jag var ganska sugen på en ny EX30 som gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder, men det är jag inte längre.
Jag delar inte alls Volvo Cars syn på att det inte är deras sak att ägaren Geely skär guld med täljkniv tack vare Rysslands blodiga invasionskrig i Ukraina. Att sälja bilen känns inte som rätt lösning, den kommer ändå rulla vidare. Men jag kommer aldrig köpa en ny Volvo igen om inte Geely lämnar Ryssland.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter